Erik med öring i Waitangi Taona
Erik med öring i Waitangi Taona

Ginklart i Waitangi Taona

lördag 10 februari 2018 Whataroa, West Coast, Nya Zeeland

Tja!

Nu är vi i Whataora och bor på ett före detta sjukhem, ombyggt till motellstandard, helt OK. Vi blir här 3 dagar för fiske i Waitangi Taona och La Fontaine. Whataora är en liten håla som fortfarande inte blivit större än 1995 när vi passerade förbi på vår första resa.
Fisket är kanon och älven ginklar, helt perfekt vattenstånd, ja vi har faktiskt aldrig sett den så bra som nu. En lokal Wildlife Ranger beskrev ån som ett "Fishermans Paradise". Access till ån är nu jättesvårt eftersom det har vuxit upp gorse. En helt för jävligt taggig buske. Där vi förr gick till strandkanten fick vi nu vada i vattnet ibland för att komma till våra favoritställen. Hittade också en ny accessväg som ledde till en helt magisk sträcka, det stod 4-5 fiskar och käkade när vi anlände. Jag lyckades nita en fin öring på en Copper John, sen fiskade vi en stund på de andra men nix. Vi bytte fiskeplats och efter ett helt företag med att busha sig igenom gorsen så kom vi fram och såg öringar uppradade på linje. Efter ett 40-tal kast med bra presentation utan resultat så bytte jag fluga från Copper John till en liten Pheasent Tail och då nöp han i direkt. Det var mina första öringar någonsin i Waitangi Taona så jag är helt enkelt superglad. Med det ginklara vattnet så är det helt för jävligt lätt att skrämma dom så man får vara glad att nita 2 fiskar på en dag. I morgon så tänker vi prova på La Fontaine som visst skall fiska bra just nu, om nu inte regnet som de varnade för idag blir för mycket.
Just i detta nu så blev det en jordbävning som skakade huset rejält, ingen fara med oss. En helt ny upplevelse för oss båda, lite kul faktiskt.

E&J

Erik Ryd
Senast aktiv - från Gävle, Gävleborgs län, Sverige
Kommentarer
Postat av Susanne

Ginklar och busha , det är till att vara kreativ med språket:-)
Hoppas verkligen att jordbävningen inte bara var en försmak för något mer. Nu räcker det med oroligheter tycker jag. Ha det fortsatt bra