Kapstaden

måndag 12 februari 2018 Kapstaden, Västra Kapprovinsen, Sydafrika

Vi lyfte från Göteborg och Landvetter i en virvlande snöstorm och flög hela natten över Europa och Afrika för att på morgonen landa i ett underbart solvarmt Kapstaden. När det är sådär gråkallt och trist hemma är det lätt att glömma att det faktiskt finns ställen på jorden där temperaturen är behaglig och solen skiner.

Resan gick över förväntan, jag hann med att se Björn Borg filmen, käk och ett par öl, somnade sedan som en stock och vaknade lagom till frukost, Ceasar lyckades också hitta en bra sovställning, eventuellt lite på Namies bekostnad. Lotta som har lite svårare att bara somna på flygplan klarade sig ändå helt ok förutom då vi flög genom luftgropar och hon trodde allas vår sista stund var inne.

Landade knappt före tidtabell och kvitterade ut hyrbilen, har gått helt ok men det kräver mer fokus att köra på fel sida i en storstad, tycker själv jag klarat mig bra hittills förutom att jag vispar igång vindrutetorkarna när jag ska blinka, men det kommer nog. Klarade jag Indien och grusvägar i Goa på motorcykel ska vi nog ta oss igenom detta.

Vi bor på Cloud Nine hotell och Spa som ligger i ett mysigt litet område inte långt från foten av Table Mountain där molnen just nu sveper in och bildar en smått osannolik scen. Tvärs över gatan ligger ett litet café och på gatan nedanför ska det ligga en massa små mysiga restauranger. Hotellet har trots hårda restriktioner lyckats att få behålla vatten i poolerna till allas förtjusning. Ikväll hänger vi på hotellets takterrass och dricker vin från kullarna inte långt härifrån. Imorgon ska vi se oss mer omkring i denna mytomspunna stad.

Tänker på er därhemma, kom hit vetja ljumma 25 grader, solnedgång, lätt bris, jag bjuder på ett glas vitt inhemskt bubbelvin!

Tommy Essenholm
Senast aktiv - från Falkenberg, Hallands län, Sverige