Tempel, vattenfall, natur, delfiner & yoga + Sydney

tisdag 13 februari 2018 Sydney, New South Wales, Australien

Hej!

Nu har vi tagit oss sex timmar med flyg till Sydney. Vi bor i Manly ca 20 min med färja från Sydney, i rum med pentry och havsutsikt på Manly Paradise Motel & Apartments. Vi delar med Isabell. Om två dagar stundar bröllop mellan min styvbror Jimmy och hans Cissi ❤️ Hela bröllopssällskapet är på plats i Manly och pappa, Susanne, Jesper och Susannes mamma Harrieth har en stor lägenhet med två sovrum, två badrum, stor balkong med havsutsikt och allrum med fullt utrustat kök. Min andra styvbror Glenn bor med sin Matilda i dubbelrum osv. Lite roligt att vi alla är på samma plats. Igår kväll åt vi pizza ihop hos pappa mfl och imorse blev vi bjudna på frukost 🍳🍞🍅☕️🥒 Idag blir det nog ganska lugnt, vilket känns välbehövligt efter de senaste dagarnas eskapader. Vi satte oss på planet hit i söndags kväll kl 22:30 och eftersom flygresan tar sex timmar och tidsskillnaden är tre timmar var vi här ca 7:30 igår morse. Isabell och Rickard sov en del på flyget men själv kunde jag inte somna alls. Vi var lagom pigga igår men höll ändå igång rätt bra. Det första Rickard och jag gjorde var att gå och hyra honom en kostym till bröllopet på ett ställe i centrala Sydney🕺🏽 Resten av dagen blev lugn men vi gick en sväng på strandpromenaden och kikade på ödlorna som håller till på klipporna jämte den. Isabell & Rickard hann sola en stund också. Lite kuriosa åt kollegorna; vi fick mat på flyget mellan DPS-SYD trots att det på vår biljett står "food & beverage for purchase" 🤔👍🏼😍

När Isabell kom till Bali i torsdags var vår plan att sola och bada hela eftermiddagen men vädrets makter visade sig inte vara på vår sida utan det var molnigt och det kom även några regndroppar. Därför tog vi, efter att ha ätit lunch på vår favvostrandrestaurang, och hoppade in på "vårt" massageställe och tog varsin helkroppsmassage 😍 Båda höll på att somna. Rickard hade bränt ryggen så han pysslade med annat under tiden. Resten av kvällen blev det spöregn! Vi gick ändå ut och käkade och tog några drinkar vilket var trevligt 🍹

Nästa dag hade vi bokat en chaufför till kl 7:45. Med honom skulle vi åka norrut mot Lovina. Dock mådde Rickard inte så bra pga magknip och dålig sömn så han avstod men insisterade på att jag och Isabell ändå skulle åka. Efter många om och men (inte så roligt att åka när man vet att han inte mår bra) kom vi ändå iväg ca kl 9 (han verkade då redan lite piggare men hade inte pallat en hel dag i bilen). Vår chaufför, Wayan, hade varit chaufför åt den amerikanska ambassaden och var tillmötesgående och en bra guide. Han berättade mycket om Bali och hur saker funkar där, och tog oss till två vackra tempel, varav vi vid ett glömde betala för vår lunch i restaurangen och därför fick vända om efter tio min bilkörning, när vi insåg vad vi gjort 🙈 Wayan sa att restaurangägaren där är väldigt hård mot sina anställda och drar av på deras lön om de inte får in de pengar de ska, något vi verkligen inte ville vara orsak till. Sedan besökte vi ett liknande kaffeplantage som Rickard och jag varit på nära Jimbaran (jag hade hoppats på att se det riktiga, stora plantaget men det verkar inte så lättillgängligt) och därefter ett vackert vattenfall där vi också fick en hundkompis, som vandrade stigen med oss. De slingriga små bilvägarna gick både genom små byar och genom vacker natur i bergen. Vissa vyer var helt gudomliga 😍 Vi såg fält med massor av hortensiablommor, bananträd, apor och kaffeplantor som verkade växa fritt bland andra växter. Ca 17:30 anlände vi till Lovina och det mysiga bungalowhotellet 1000 dream bungalow, som låg ca 5 km från centrala Lovina, precis vid vattnet. Vi åt middag på hotellet och bokade, genom Wayan, en delfintur med upphämtning kl 5:45 nästa dag - i bil trodde vi - men det kom en snubbe på scooter (!) så Isabell och jag fick hoppa upp bakpå och hålla i oss så gott vi kunde medan vi susade i mörkret mellan bilar och andra scootrar de ca 5 km till stranden i Lovina 🛵 Det var en upplevelse, Wayan trodde knappt sina öron när han fick veta 😄 Väl där lade man i ganska många båtar i vattnet; vi var inte de enda som skulle se delfiner. Vår båt var ändå ganska fin och vi hade sällskap av två asiatiska kvinnor. De stöttande "bommarna" gjorde att båten gled förhållandevis lätt på vågorna. Vi fann flera stim med delfiner, både flasknos, pink belly och en som vår "kapten" kallade för "big blue", han visste nog inte dess riktiga namn. Den sistnämnda levde ensam och inte i grupp, som de andra. Känslan att sväva runt på vattnet i soluppgången nära delfinerna var magisk, men vi kunde inte låta bli att tycka lite synd om delfinerna, eftersom alla båtar snabbt vallfärdade mot dem så snart de kom upp för att andas och hoppa lite. Efter delfinturen åkte vi tillbaks till hotellet och åt frukost på en liten platå vid vattnet, med lågt bord och kuddar att sitta på ☀️😌 Efter lite sol och bad kom Wayan och hämtade upp oss och så började färden mot Ubud, där vi skulle möta upp Rickard. På vägen såg vi vulkanerna Mount Batur och Mount Agung, som båda hade sina senaste utbrott 1963 men nu ligger Agung och puttrar och ev blir det en eruption framöver. Vi såg hur det rök lite från sidorna av vulkanerna, ovanför dem var det molnigt. De låg vackert vid en sjö som heter Danau Batur. Efter detta stannade vi till vid en risterass, som var väldigt fin. Man kunde gå ner och se den på nära håll, men det hann tyvärr inte vi. Slutligen kom vi till Ubud ca 14:30 och mötte Rickard, som låg vid poolen, på vårt B&B Ketut's place, som var riktigt mysigt med balinesisk trädgård och litet familjetempel mitt i hotellområdet. Familjetempel finnas det gott om på Bali, varje familj/mindre bostadsområde har varsitt och där är det endast de själva som har tillträde. Man lägger mycket tid, pengar och kraft på att förvalta dessa. Efter lunch och en snabb titt på stadens marknad tog vi det lite lugnt innan middagen på Ibu Rai. Ibu betyder mamma och Rai är mammans namn. Restaurangen var alltså inspirerad av henne. Det var en internationell restaurang. Det blev lite blandade beställningar och jag var så sugen på avokado att jag beställde avokado- & räkcocktail till förrätt och avokado- och kycklingsallad till varmrätt. När jag fick in varmrätten insåg jag dock att jag fått mango istället för avokado och förstod först då att det var samma sak med förrätten. Det visade sig att de hade slut på just avokado så de hade bytt ut den, utan att berätta något för mig, och de beklagade bara och sa att om vi kommer tillbaks igen så lovade de att ha avokado hemma. Bra kundservice 😂 I söndags badade och solade vi på förmiddagen och på eftermiddagen var Isabell och jag på yoga på The yoga barn. Det var en introduktionslektion, vilket var intressant, för läraren berättade mycket om hur yogan funkar och hur man ska tänka/känna, exempelvis gällande andningen och att man ska göra det som känns bäst för en själv, både på mattan och i livet. Lite komiskt var det att de hade en capoeiraklass med hög musik igång precis intill, så vi fick verkligen träna vår mindfulness 😁 Efter yogan gick vi lite på marknaden i stan och jag blev lurad att betala för högt pris på en keps. Det förstod vi efter att försäljaren vände sig mot sina vänner och jublade efter att jag fått min växel tillbaks. Känns lite trist att alltid behöva förhandla och inte riktigt veta vilket pris som är rimligt, men med tanke på att jag ändå prutade ner kepsen med 67 kr kan jag bjuda på de 47 kr som slutpriset blev. Sedan öppnade himlen upp sig och vi bjöds på en regnskur utan like och fick klämma ihop oss under ett paraply och göra det bästa av situationen. Kl 17:30 kom Wayans bror och hämtade upp oss vid Ketut's place för då var det dags att åka till flygplatsen.

I skrivande stund är kl 12:30 och vi tar igen oss lite på hotellrummet. Isabell mfl har varit och fått manikyr och jag tänkte stryka lite kläder inför bröllopet och alla event däromkring. Det är lite molnigt ute men varmt och skönt, kan tänkas bli något dopp och lite sol i eftermiddag. Det känns skönt med en dag utan planer ☺️

Hoppas ni alla har det bra där hemma 😘 Kram från oss 💕

Petra Soderlund
Senast aktiv - från Örebro, Örebro län, Sverige
Kommentarer
Postat av Åsa Blumélius

Åh så fint! Synd att Richard missade en del av roligheterna. Hoppas han kryar på sig. 💖 Ha det så roligt! ^_^