alle, boss & Lucia Holmgren, bäst & Santi mat o språk

Farväl Brasilien och hej Argentina

tisdag 13 februari 2018 Buenos Aires, Autonomous City of Buenos Aires, Argentina

Efter några härliga dagar i Iguazo så var det idag dags för att besöka Foz Iguazo på den Argentinska sidan i enorm värme. Semester för många Argentinare innebär kö o kaos på alla attraktioner, så även här…idag fick dom vassa armbågarna plockas fram, inget tjafs
Fallen sedda från den argentinska sidan ger ett annat perspektiv då man ser det mer uppifrån, lite mer lugnet före stormen om man säger så. Helt fantastiskt att se miljontals liter vatten flyta fram i stilla mak för att sen bara försvinna i ett enormt slukhål, bara Indiana Jones överlever detta.
Vi lämnar Iguazo efter några fantastiska dagar och det innebar också adjö till Brasilien för denna gången. Nästa mål är San Ignacio där en camping vid Paranafloden väntar med allt som behövs en varm (+40) o solig dag, kall öl och bad…natten blir het!
Innan vi riktigt lämnar San Ignacio så tar vi lite mer bad o öl på förmiddagen och avslutar med ett besök på Jesuiternas från 1630-talet ruiner, ett världsarv som man skulle kunna önska lite bättre skötsel av…
8 mil senare så når vi Obera, immigrantbygd sen mitten på 1800-talet. Hit har även ett stort antal svenskar flyttat och spåren av dom syns lite varstans, både som ägare till butiker och andra näringsverksamheter och inte minst den ”svenska” gravplatsen. Känns lite märkligt att strosa runt där bland alla svensknamn…även denna plats skulle behöva lite mer omvårdnad.
I Obera finns även ett område där alla kolonier samlats och uppfört ett varsitt hus och så även dom nordiska länderna. Där tog den fantastiska Lucia emot och på felfri svenska så berättade hon fantastiska historier och bjöd på själv på ett sätt man är ovan vid. God middag hade hon också fixat så det blev en väldigt fin kväll. Bussnatten var dock väldigt svettig och längtan efter lite svalare väder är stor.

2 bussdagar följer och humöret är fortsatt mycket gott och inga slagsmål bryter ut trots ganska primitiva förhållanden och hög värme. Övernattning vid en halvsunkig bensinstation klaras av ganska så väl då ett avsvalkande regn på dagen gjort sitt så färden in till Bueno Aires flyter på bra, några lite gladare då hemmagjord shots gjort susen…nu blir det hotell i 4 nätter, Plaza Roma heter det som fått äran att ha mig som gäst, beläget nära gamla hamnen. Den gamla hamnen är ett enda långt restaurang- och promenadstråk samt bostäder för dom som har det lite bättre ställt i anslutning till Rio del a Plata. Ungefär som Solsiden i Trondheim eller Akers Brygge i Oslo…natt i säng med dusch/toa på rummet känns inte helt fel en kväll som denna….

Eftersom jag gillar bussåka så blev det idag en hopon/hopofftur runt delar i BA, en skön stad utan riktiga måsten typ Kristus i Rio. Väl blandat av det mesta, nytt o gammalt, högt o lågt, rikt o fattigt. Även bra med parker o andra typer av rekreationsområden, so fare so good…prisnivån dock lite högre än tidigare, närmar sig Sthlm men inte där än.

Det bästa till sist, all kärlek till Emma som fixade plåtar till Boca Juniors-Temperley. Som dom flesta av er vet så gillar jag Hammarby och dom fester dom skapar vid sina hemmamatcher…det här var dock i  en helt annan division. 60000 människor samlas i en byggnad från 1940 och sjunger och dansar i 2 timmar så man tror att läktaren ska rasa. Den här matchen saknade allt det man är van vid, eld, hat osv, här fanns bara kärlek till klubben och den sjöngs fram hela tiden av alla ur en väldigt bred repetoar…helt magiskt och helt slut!
Föresten , matchen vanns av Boca junior med 1-0 och dom leder ligan. En spelare kännde jag igen sen tidigare, Carlos Tevez som väl var hygglig efter en Kinatripp. Bakgrunden till deras blågula färger är att man 1905 var oense om vilka som skulle gälla. Beslut fattades om att första fartyg som seglade in ett visst datum, dess nationsfärger ska vi ha…skeppet som kom var Queen Sofia (gift med Oscar II), lika magisk historia som kvällen i helhet. Måste nypa mig i armen!!!
En tangoföreställning hinns med senare på måndagskvällen så nu har man fått med sig det också…fantastiska dansare!

Lite annat man tänker på ibland
Volymen på öl mäts i kubikcentimeter!
Snuset verkar räcka
Carlos Rivera, svärmorsdröm som sjöng på Luna Park, fullt hus!
En BigMac är alltid en BigMac
1900:- för en matchbiljett, sjukt men värt det
Källsortering av sopor, inget man lärt sig i Argentina!
Hälsan på topp…är det Gammeldanskens förtjänst?
Här heter stålar Pesos
Inte så mycket nötboskap ännu
Underhåll eftersatt – som i Grekland, kanske brist på stålar
Tidsskillnaden till Svedala = 4 timmar efter
Högertrafik

Nu väntar medlemsbyte på bussen, 9 ut o nio in, känns lite trist att några lämnar precis när man börjar hitta o känna varandra men så är det och vi som rullar vidare siktar nu in oss på Patagonien och Eldslandet….

All kärlek och tack för alla glada tillrop, dom glädjer verkligen