Mange fiskere langs elvekanten
Mange fiskere langs elvekanten

BESTIGNING AV THAILANDS HØYESTE FJELL

tisdag 13 februari 2018 , Chiang MaiTha Pha, Chiang Mai, Thailand

Det har blitt enda noen templer på oss, men alle blir ikke saumfart like grundig. Plutselig kommer vi over noen som ser litt annerledes ut enn de vi har sett tidligere, og da må vi ta en liten titt.

I går hadde vi en flott tur på elva - et såkalt elvecruise. Vi var 8 personer ombord og ble kjørt 8 km oppover elva Ping. Så gikk vi i land og fikk omvisning på en liten gård som drives økologisk. Vi ble vist forskjellige typer frukttrær og krydderplanter, samt noen bevingede eller firbente vesener, før vi ble servert vannmelon, ananas og en nektar av sitrongress eller andre spennende smaker. Gården var som et lite museum med samling av gamle gjenstander til bruk i huset eller til gårdsdriften. Toalettene var et kapittel for seg selv, med håndvasker av store trestykker. Verten viste oss også et bilde han hadde tatt for en måned siden, av en pytonslange i elva. Nei, lysten til å bade ble ikke større etter det.

I dag måtte vi stå opp i 6- tida for å komme oss opp på Thailands høyeste fjell, Doi Inthanon. Nå ble dere nok imponert! Det rager 2565 m.o.h - omtrent som Galdhøpiggen altså. Men det er også den eneste likheten. Toppen på Norges høyeste fjell er dekket av snø, mens her er det høyvokste trær og busker som f.eks. rhododendron. Temperaturen på morgenen i dag skal ha vært 5 grader, men var vel steget med ca 10 da vi kom der - likevel ganske mye høyere enn der hjemme. Men dunjakkene kom godt med! For å komme til Galdhøpiggen må en gå en del timer, mens her snakker vi om noen få minutter fra parkeringsplassen - med andre ord ingen stor fysisk utfordring her. Fortsatt imponert?

Like før toppen besøkte vi Tvilling-pagodene, som ble bygget til kongeparets 60-årsdager, den ene til kongen, og den andre til dronningen. Det er et flott anlegg med masse trapper ( rulletrapper for den som ønsker det), og hager med vakker beplantning.

Etter å ha vært på toppen dro vi litt nedover igjen for å ta fatt på en 2-timers "trekking"-tur i jungelen. Vi var en gruppe på 12 personer hele denne utfluktsdagen, og i jungelen fikk vi følge av 2 lokale guider i tillegg til henne som var med fra Chiang Mai. Det var en interresant tur med god informasjon om det økologiske samspillet i jungelen. Det var dessverre litt for disig til at vi fikk den helt fantastiske utsikten, men det var mye vakkert å se likevel. Og det gikk såpass mye opp og ned at vi også fikk litt trim.

Før felles lunsj, stoppet vi ved et marked som er en del av et prosjekt satt i gang av den forrige kongen, "The Royal Project" som de stolt kaller det. Bøndene som tidligere dyrket opium, har fått støtte til å produsere økologiske matvarer isteden. Og det kan man da få kjøpt på dette markedet. Det var tydelig at det nå var jordbærsesong. Skikkelig smakfulle jordbær! Forskjellige tørkede bær og nøtter ble handlet inn.

Siste post på programmet var å besøke to forskjellige fossefall, det ene litt på avstand, og det andre kunne vi gå så tett opptil at vi kjente den fine dusjen av vann i luften. Nå er nok vi kanskje litt blaserte når det gjelder fosser, men de var jo flotte disse også.

Deretter var det bortimot 2 t biltur tilbake til hotellet.

Mette av inntrykk her i Chiang Mai setter vi i morgen kveld kursen mot Bangkok.

Borgny Hjelen
Senast aktiv - från Grimstad, Aust-Agder fylke, Norge