Cyklonen Gita drabbar centrala Sydön
Cyklonen Gita drabbar centrala Sydön

Vi säger adjö till Nya Zeeland och Cyklonen Gita

tisdag 20 februari 2018 Omarama, Otago, Nya Zeeland

Tja

Vägen till Omarama går över ett bergspass som heter Arthurs pass och är riktigt spektakulärt med branta stup och hårnålskurvor. Efter vägen så ligger ett samhälle som heter Otira, en ödslig by som såg ut att vara helt övergiven sist Jerry var här. Nu hade dock den levt upp igen med ett Otira Stagecoach Hotel&Museum, är väl nån driftig människa som flyttat in. Där på hotelltaket såg vi en stor figur av Gollum (Sagan om ringen) sitta och sträcka sig efter ringen. Vi förstod varför. Området är ytterligare en site som Peter Jackson valt till scener i filmen. Man kan lätt förstå detta då man ser den spektakulära omgivningen. Vi har åkt förbi flera platser där scener tagits, t.ex. Mavora Lakes, The Remarkables, Tekapo Plains m.fl. men vi ödslar ingen dyrbar tid på att gå i Ringen fotspår utan jakten på storöringen är allt för stark:)

Vi körde hela dagen i 54 mil och det tar tid på dessa slingriga vägar och man måste hela tiden vara uppmärksam på medtrafikanterna, speciellt kineserna som vinglar mycket och kör 50 där det är 100. Scenerierna efter vägen är fantastiska och det gäller att hålla fokus på vägen som förare, man får stanna och fota lite då och då. Ett stopp i Geraldin för en supergod hamburgare, bästa på många år, och lite matshopping innan Omarama. Väl framme så hade vi inget boende bokat, vi hade ringt några motel men alla var fullbokade, var visst nån roddtävling under helgen. När vi kom fram så stannade vi till på första stället och frågade om det fanns rum. Vilken lycka när en trevlig tjej fixade lite med bokningarna och vips så hade vi boende i 5 dagar för 125 dollar om dan.
Dagen efter så for vi tidigt till Upper Ahuriri för fiske på vårt favvoställe, men det var då fan, vinden blåste halv storm igen när vi anlände. Det har varit så nästan varje gång vi åkt dit, förr om åren så började blåsten inte förrän 11-12-tiden och inte så kraftig som nu.
Vi gav upp och åkte ner till nedre Ahuriri istället nästa dag. Där började fisket riktigt bra med flera hugg på torrfluga dessutom, älven var skapligt klar efter mycket regn tidigare. Har varit svårt att få fisken att stiga till torrisar tidigare men nu gick det. Efter en timmes bra fiske så hördes det ett jävla högt motorljud från V8-motorer och det kom 2 stycken Jetbåtar körandes rätt förbi oss i fullt fart och svallvågorna slog upp över stranden och vips så var älven grå igen och ofiskbar, helvete också!
Tur att vi inte stod i vattnet utvadade då hade vi väl varit överkörda. De förstörde vårt fiske i drygt 1 timme. Nåja vi fortsatte fisket men huggperioden var över och dagen gick, rätt som det var så kom båtarna tillbaka med samma reslutat igen, då blev jag förbannad och gav dom fingret. Det skulle jag inte gjort de tvärvände och kom tillbaka och frågade "whats the problem" , vi förklarade vår syn på saken och de hade svårt att fatta det, de tyckte till och med att fisket blir bättre efter att båtarna kört förbi och rört upp bottenslammet, vilka idioter, men vi skildes åt med ett handslag, phu.
De hade tydligen tillstånd att nöjesköra vid 12 tillfällen per år och detta var ett sådant, tidigare så hade det varit föbjudet att köra båt upp i Ahuriri.
Vi fattar inte att de kan ge tillstånd till detta, det är ju en älv som har jättehög status hos fiskare runt hela världen, om man möts av jetbåtar så kanske den kommer att tappa i statusen de byggt upp. Ahuriri är troligtvis en av de bästa storöringsälvar som Sydön har att erbjuda och kanske en av de bästa älvarna i världen. Dessutom är den helt vild (oreglerad) och innehåller ett unikt fågelliv i mynningen till Lake Benmore. Jerry filmade båtarna och nu förbereder vi ett mejl till Fish&Game och DOC (motsvarande Länstyrelsen) för att visa hur det ser ut när dom kör i de smala armar som älven skapar i ett mynningsområde. Tiilstånden de har fått är på prov sen 2017 och vårt yttrande till ansvariga myndigheter kommer att skicka in sand i deras motorer, förhoppningsvis för alltid. Moahahaa!!!

Sista fiskedagen i Omarama har blivit en sjusovardag (regnar) för nu har en Cyklon (Gita) dragit in igen med full kraft, samma som ödelade Tonga och Fiji, den har skaffat mer power över havet och slår till idag. I morgon så är den i full gång och då måste vi tyvärr ut på vägarna för vår resa är på sista dan, bilen skall återlämnas. Varningar är utfärdade över hela norra sydön, håll er inomhus och surra fast det som är löst för det blir starka vindar. Det kan till och med bli värre än cyklonen Fehi som drog in för 2 veckor sedan och skapade kaos på västkusten. Vi skall till Christchurch för en övernattning innan resan till Singapore startar. Där har vi 3 dagar till slappa och shoppa eller roa oss på nåt sätt, skönt med ett avbrott på resan hem.

De sista 2 veckorna ha varit tuffa för oss med dåligt resultat på västkusten och här har vi i stort sett blåst bort allt vettigt fiske. Men vädret kan man inte göra mycket åt och vem visste att 2 stora Cykloner skulle dra in över Nya Zeeland när vi var där. Har aldrig varit med om dylikt väder. Extrem värme, 34 grader, till 9 grader idag. Är det klimatet som är upp och ner? Summa sumarum så är vi ändå mycket nöjda med fisket och vår totala vistelse, vi har aldrig sett och tagit så mycket och så stor fisk som på denna resa samt att det hänt saker man aldrig trodde sig få uppleva, 2 cykloner och en jordbävning på 5 veckor, bara det. Händelser man sent skall glömma. Vi åker härifrån med många minnen och erfarenheter, igen. Vi hörs nästa gång från Singapore.

E&J

Erik Ryd
Senast aktiv - från Gävle, Gävleborgs län, Sverige
Kommentarer
Postat av Susanne

Hej
Nu kan vi klart slå fast att alla väderrelaterade problem som hittills uppstått på våra resor faktiskt inte har med mig alls att göra utan hänger helt på Erik. Min heder är återupprättad. Och Erik, tveksamt om du får följa med till Florida. Vi ska ha omröstning i helgen när i träffas och bestämmer banor vi ska spela
Kram

Erik Ryd
rydda Publicerat

Stopp stopp det räcker med bakslag nu, det är säkert nån Norrman som är orsaken till allt! Jag har inget alls med vädret att göra, hälsa alla det.
/E