På vägen ut åkte vi i konvoj, sen var vi helt ensamma i oändligheten, Uyunis saltöken

Salt, berg, hav och sol

onsdag 21 februari 2018 Cooköarna

Vi måste bara dela med oss den magiska upplevelsen på ett av världens största naturunderverk, Salar de Uyuni! Världens största saltöken som tack vare mycket regn var täckt av vatten som åstadkom helt surrealistiska speglingar och hägringar. Vi hade otrolig tur med sol hela tiden på 3650 meters höjd. Flygresan till Uyuni i det 19-sitsiga pytteplanet, Fairchild Metro 227, utan toalett avlöpte väl, förutom för en tjej som höll på att gå upp i limningen. På vägen ut åkte vi i konvoj, sen var vi helt ensamma i oändligheten.
Efter att vi lämnade "vildavästern"- och saltökenstaden Uyuni har vi utforskat La Paz både med apostlahästarna och från fågelperspektiv, Det finns splitternya linbanelinjer som man åker billigt och bekvämt med till olika ”miradorer”. Många branta upp- och nedförsbackar har vi traskat igenom i den tunna luften på 3600 möh.
Språngbrädan Auckland tog oss till Cook-öarna, först i tur var Rarotonga där regn och 100 % fuktighet inledde vistelsen. Cyklonen Gita härjade som värst i Tonga och Fiji och påverkade också vår tillvaro. Solen återkom och vi hade fantastiska bad i Muri-lagunen, långa cykelturer i den färgrika naturen och lata dagar på terrassen i vår bungalow. Samma program upprepades på en av världens vackraste öar Aitutaki där vi också passade på att se traditionell dans och elddans till den jättelika buffén med lokala delikatesser. Vi fortsatte med en båttur med snorkling runt småöarna bl.a. One Foot Island och Honeymoon Island. Efter förvirrande datumlinjes-passager igen flyger vi till Samoa via Auckland.
Många säger att den globala uppvärmningen radikalt har ändrat klimatet här de senaste åren, detsamma hörde vi från forskarna i Antarktis, sorgligt. Men vi har ändå haft tur att ha fått uppleva så mycket och vi hoppas att Maldiverna inte har dränkts innan vi kommer dit eller att oroligheterna inte är för stora där.

Tommy Blomberg