Marina Bay Hotel, Singapore
Marina Bay Hotel, Singapore

Stop over i Singapore

söndag 25 februari 2018 Singapore, Singapore

Hej

Vi lämnade till slut NZ efter att ha åkte igenom resterna av cykolonen Gita. Vi fick ta en liten omväg till Christchurch p.g.a. vägavbrott från stora vattenmassor. Hade vi haft avresedag endast 1 dag tidigare så hade vi inte kunnat flyga iväg. Där hade vi lite tur faktiskt.
Vi har nu varit i Singapore i 4 dagar, denna är den sista. Första dagen besökte vi Sentosa Island, denna jätteresort som erbjuder det mesta inom nöjen och äventyr. Stället är vackert beläget och tar man sig dit via linbanan som vi gjorde så får man en fin tur med fin utsikt äver hela bukten. Vi bestämde att vi skulle testa Universal Studios. Jag var nyfiken på om det var en replica av den amerikanska versionen- Jodå, mycket riktigt var det så. Dom kör samma och äckligt dyra koncept. Det är väl amerikanerna som bygger upp det world wide kan jag tro. Till min glädje så fanns även Tranformers 4-d "The Ride" här oxå! Denna brutala VR-upplevelse i 4-d. Antagligen det häftigaste som finns iden här storleken. Jag körde den i Florida förra året och den här var exakt lika. Vi körde den 2 gånger faktiskt. Vi stod där som förväntasfulla småbarn och väntade på vår tur att bli totalt uppslukad i en grym VR-värld. Så jävla brutalt bra den är!
I går var vi till Battle Box, Fort Canning Park. Vi är båda intresserade av 2:a världskriget och detta är den plats där engelmännen var tvungna att kapitulera villkorslöst till Japan. Japan vill kasta ut all utländsk styre i asien. Framförallt det brittiska imperiet. Dom gick snabbt fram genom Malaysia och ner mot Singapore, där imperiet trodde sig kunna slå tillbaka och skydda Singapore, men så blev det inte. Vi hade en bra guide som berättade hela historien om Battle Box från skapandet och hela histroien fram till kapitulationen. Som ni vet så blev ju Japan till slut besegrat (atombomberna från USA och den ryska offensiven från öst som de verkligen fruktade) och utkastade från Singapore.
Vi avslutade dagen med en rivercruise bland finansbolagens stora skyskrapor som har bästa läge här vid vattnet. Singapore är sig likt med vackra och rena omgivningar. Staden är som vackrast på kvällen med alla spektakulära ljussättningar på så väl byggnader som i naturen. Men det är förbannat mycket dyrare nu än när jag var här för mer än 20 år sen. Vår krona är inte mycket värd någonstans längre.
I morse blev det ett besök till gymet och en dos av stabträning för min rygg. Det har funkat mycket bättre än jag trodde med min diskskada. Det var lite strul första veckan när man snubblade omkring bland potthålen på Waitakidalens ängsmarker. Ibland föll man handlöst ner och man hann inte slå på muskulaturen som skydd. Det kunde göra riktigt ont. Har dock inte behövt ta några värkpiller alls under hela resan
Nu skall vi snart checka ut. Vår flight går sent ikväll så vi hinner väl med något mer under dagen kanske innan vi far till Changi. Har hört att det är fin vinter hemma. Blir faktiskt skönt att byta +32 och hög luftfuktighet till -10 grader torr vinter. Kanske kan man ta fram skidorna om ryggen tillåter. Ser fram emot att komma hem till familjen nu efter 6 veckors frånvaro. Rätt lång tid faktiskt.
Till slut kan jag bara konstatera att vi återigen haft förmånen att göra en episk resa med många intryck och erfarenheter. Vi har en tung bild- och filmdokumentation med oss hem som efter ett kritiskt granskande kommer att bli en grym film.
Over and Out!
J&E

PS. strul med laddning av bilder, kommer senare.

Jerry Lindkvist
Senast aktiv - från Forsbacka, Gävleborgs län, Sverige