Konsten att resa långsamt

onsdag 28 februari 2018 Puerto Natales, Región de Magallanes y de la Antártica Chilena, Chile

Edén ferry Puerto Montt - Puerto Natales
Dag 1:
Det ligger en spänning i luften. Hur kommer det egentligen att bli att sitta på en båt som inte är någon lyxkryssare i fyra dagar? Kommer den att avgå ungefär som planerat? Och hur menar de egentligen att check-in och ombordstigning ska gå till?

Vi pratar alltså om Navimags färja Edén, som är enda sättet att ta sig riktigt långt söderut i Chile utan att åka in i Argentina. Chile har ju en form som skulle göra Barbie avundsjuk, extremt långt och smalt med viss form upptill. Som ett Norge på Sverige hänger Chile på ryggen av Argentina, men i stort sett obebott och betydligt vresigare att ta sig an.

Om fyra dagar ska vi kliva av i Puerto Natales i södra Patagonien. Hur resan blir vet vi ännu inte. Incheckningen löste sig, förseningen stannade under fyra timmar och avgången skedde i strålande väder. Vi har ätit en cafeteria-middag och mörkret har fallit för en första hytt-natt. God natt!

Dag 2:
Lördag morgon. Anständig frukost, lugnt hav, ganska långt till land, några sjölejon. Ska jag gå på yoga före 90-minuters”lektionen”?

När det mörknat har vi varit på öppet hav sedan lunch. Kapten valde Canal Ninaulac, den nordligaste av tre möjligheter, vilket betyder att vi går mer utomskärs, men också att vi har bra ”seglingsväder”. Ett tag doppade vi fören i en våg ungefär var 10:e minut, vilket fick båten att gny och kränga ordentligt. I cykelns antipod var det istället ett stilla glidande.

Till middagen var matsalen stor nog att rymma alla samtidigt. Alla hugade alltså! På förmiddagen höll guide Percy en engagerad och inspirerande föreläsning om fåglar och marina däggdjur vi kan se under resan och i andra delar av Patagonien. Och inte för att jag tillbringat så många minuter på däck idag, men med bara upprört hav runtomkring tror jag inte att jag skulle sett så mycket ändå. Framåt sennatten skall vi vara tillbaka inomskärs och efter det är nog chanserna bättre.

Dag 3:
Som utlovat upphörde gungandet vid tretiden och nu åker vi återigen på ett salsgolv när vi närmar oss resans enda mellanstopp i Puerto Edén. Där finns de enda människorna på denna annars obebodda landmassa och de är visst bara 16 kvar, ett ras från några hundratal i närtid. Visst finns det väl en norsk TV-serie som heter något i stil med ”platser där ingen trodde att man kunde bo”? Puerto Edén borde platsa i den, ett dygn från närmaste civilisation med båt och samtidigt som jag fascineras undslipper jag mig ett tyst ”varför?”.

Först träffar vi dock ”Capitan Leonidas” i Canal Messier. Alltså båten som står på ett grund på fyra meters djup i det annars minst 200 meter djupa havet sedan ett misslyckat försäkringsbedrägeri 1968 (avsikten var att sänka båten). Även ett föredrag av Percy om Patagoniens flora, mycket intressantare än det låter och han skulle gärna få vara min privata guide.

Stoppet i Puerto Edén antyder att det bor något fler personer här en vad som sagts. Byn ser ut att bestå av åtminstone något hundratal hus och nog gick det åt minst 16 för att bemanna de sju båtar som mötte oss på redden.

Eftermiddagen innehåller ytterligare ett föredrag, men annars börjar vi väl komma in i en icke oangenäm båtkoma. Inga djur, inga albatrosser, inga valar och bergen ser allvarligt talat ungefär likadana ut hela resan. Jag hinner läsa lite, länge sedan sist, laga lite kläder och bara slappa, rätt skönt.

Dag 4:
Vi passerar först ruttens sydligaste punkt, därefter dess smalaste passage och vid lunch anländer vi slutmålet Puerto Natales. Om man kommer ihåg att Edén är en färja (byggt 1984) och inte ett kryssningsfartyg (inte för att jag någonsin varit på ett om inte Finlandsbåten räknas) så är det en helt ok resa.

Catrin Johnson
Kommentarer
Postat av Joel Johnson

Patagonien, det fjärran landet, det verkar vara en båtresa jag gärna skulle göra men...
I dag den 28 februari har vi över 40 cm snö och minus 11 i morse. Det är snöskottning och i dag, skidpremiär. Det passar bra med lite vinter vecka 9, Stockholms sportlovsvecka. Det är snökanonerna som drar in från nordost, till glädje för en del, till besvär för andra. Lite problem i trafiken blir det.
Ha det fint på era fortsatta äventyr.

Postat av Anders K

Härligt att läsa dina rapporter från er häftiga resa! Ser fram emot nästa. :-)