dykning

fredag 9 mars 2018 Santa Teresa Beach, Puntarenas, Costa Rica

God morgon Sverige,
Dagarna rusar fram just nu    Snart e det 1 v sedan vi vinkade av Melissa och Matte på flygplatsen helt sjukt att det snart redan gått en vecka.  Det har varit underbart att ha dom här och det gjortde ont i mamma hjärtat när vi vinkade av dom.  Men vi har inte mycket tid kvar här så nu ska vi bara njuta.  Efter ytterliggare ett tandläkarebesök i onsdags då jag fått min krona körde vi tillbaka till Santa Teresa.  Här e rejät varmt just nu minst 34 grader i skuggan så aktivitetsnivån på dagen e inte hög.   I tordags var Eric och Jule i Santa Teresa med sin son, svärdotter och lilla barnbarn Finn så vi spenderad eftermiddagen nere på Banana Beach trevligt.
Så i fredags var det dags för oss att dyka   Jag har gjort ett uppfräshningsdyk i poolen här och det kändes bra fast jag e ju alltid lite nervös inför dykningen.   Vi tog oss till dykfirman på morgonen där vi mötte Juan, Elli och Ofelia.   Det var Elli och Ofelia som skulle vara våra dykguider.  Ofelia e från Sverige och Elli från England, 2 superhärliga tjejer.   .På vägen till hamnen plockade vi upp 2 argentiska tjejer som också skulle dyka.   Väl nere i hamnen kom ytterliggare 2 killar som bor i USA men den ena var från Hong Kong och den andra från Libanon så vi var ett gott internationellt gäng som gav oss iväg.    Det är ingen stor båt och vi var absolut max antal på båten.  Det första vi ser när vi lämnat land er en söt liten sköldpadda som ligger vid ytan och tittar på oss när vi kör iväg.  Vi kör ca 20-25 min innan vi när dykplatsen.   Vi ser flertalet mantor på ytan på väg ut.   Man har tidigare gått ner med lina men eftersom där har varit mycket mantor och dom har flyttat på ankaret så ska vi dyka ner utan lina.  Det e oftast så vi e vana att gå ner så det känns bra.  Vi gör oss redo å jag å Sammy ska dyka med Ofelia å dom andra 4 dyker med Elli.  Vi rullar i vattnet å gör oss redo att gå ner.  Just nedstigningen e mitt jobbiga moment men med Sammy intill mig å Ofelia tar min hand håller ögonkontakt med mig å håller mig lugn går deg bra å efter en stund simmar jag lugnt runt själv.  Temperaturen pendlar mellan 28-21 grader å emellanåt e det sjukt kallt.  Det tar inte lång tid förrän vår första manta dyker upp, helt magiskt dessa stora djur bara glider runt å dom e mellan 6-7 meter mellan vingspetsarna.  Helt fanastiskt flera mantor kommer å glider förbi å vi bara njuter.  Def e inte strömt å ca 15 meters sikt.  Det e helt magiskt dyk å jag e så glad att jag bestämde mig för att dyka.  På vägen upp se vi eagle rays, å cowfased rays. Vi tar oss upp i båten å jag fryser såå mycket men blir varm snabbt i den goa solen.  Efter ca 45 min förbereder vi oss å påbörjar dyk nr 2.  Det funkar bra för mig å gå ner, hjärnspökena har lagt sig.  Sikten är lite sämre ca 10 m å mer strömt men vi hänger med strömmen å även här ser vi flera mantor som glider förbi både över å sidan om oss. Känns helt galet,  det e åter igen ett fantastiskt dyk.Efter 40 min ger vi upp igen.  På båten sitter 8 sjukt nöjda dykare när vi beger oss tillbaka.   Det blir lite loggboksskrivning på eftermiddagen annars händer inte mycket mer.  Dagen avslutas med Sammys goa ris och curry och en god flaska rött vin.    Helgen har varit lugnt, Sammy har varit ute och sprungit idag bara 29 grader på morgonen och själv har jag kört Yoga.  Har 5 yoga pass kvar så det är det som jag lägger fokus på nu.  I morgon ska vi köra till Eric och Julie, bo över där och sedan spela en sista runda golf här.      Önskar er alla en underbar vecka och hoppas snön smälter bort och temperaturen stiger så vi kan ta emot våren.

Christel Söderstjerna
Senast aktiv - från Santa Teresa Beach, Puntarenas, Costa Rica