Det finns en vardag även i Indien

tisdag 13 mars 2018 Gurgaon, Haryana, Indien

Taj Mahal, Old Delhi, Amber, Neemrana Fort, Lotustemplet, Goas strandliv, Gurgaon, kulturkrockar, indisk mat på riktigt osv, upplevelserna har varit många på kort tid och fler är planerade och andra kommer helt oplanerat.

Jag har behov av att uppleva och se nya saker. Det kanske beror på min uppväxt med föräldrar som varje sommar och vinter tog oss till semesterorter som inte bara innehöll bad och skidåkning. Vi åkte både på egna och organiserade sightseeings i Sverige och Europa. Det var under kontrollerade former och inga extrema äventyr, men så otroligt värdefulla. Jag behöver inte åka till andra sidan jordklotet för att stilla mina begär. Det finns mycket att betrakta även i sin närhet, det handlar mer om vad man väljer att se hur man ser på det. Jag hade kanske haft svårt att göra en omfångsrik målande beskrivning av Köping eller vilken annan kulturnära plats, men oavsett, jag älskar det, upplevelserna, små som stora.

Det är enkelt att skildra det vi upplever här i Indien. Intrycken är starka och avtrycken är stora. Jag behöver inte söka efter inspiration eller fundera på vad jag vill berätta. Även om är det våra helgaktiviteter jag landar i när jag skriver mina skildringar så tror jag de flesta ändå förstår att vårt liv i Indien består av annat än storslagna äventyr. Vi har en vardag även här med jobb och skola.

Det låter drastiskt men i de mörkaste stunderna så har jag det svårt att motivera vår Indienvistelse. Det är framförallt svårt för mig att hitta mervärde i vardagen, särskilt ur barnens perspektiv och den mesta av tiden är ju vardag. Det är barnen som fått göra de största eftergifterna från det som de varit vana vid. Utmaningar i skolan, saknaden av kompisar i Sverige och avsaknaden av kompisar här, utan sina träningar och stor längtan efter de som står oss närmast som förgyller Tyra och Almas vardag. Ni är saknade!

Vi bor i ett land som sällan bjuder på en medgång, där det mesta är väldigt omständligt och svårtillgängligt. Mest oroande är att vi har vårt säte strax utanför världens smutsigaste huvudstad och Gurgaon är inte bättre, ibland sämre. Just nu är luften helt acceptabel och det är inga problem att befinna sig utomhus. Men luftkvaliteten skulle aldrig tillåta mig att ta en löprunda. Jag undviker även träning inomhus eftersom det saknas luftrenare på gymmet. Då kanske ni också förstår vilken begränsning det betyder för barnen. Vi vet att det kommer tider under hösten där vi kommer att få isolera oss helt och där skolan kanske stänger på grund av alltför dålig luft. Och snart, även när luftkvalitén är acceptabel, kan vi inte ha några uteaktiviteter på grund av den extrema hettan. Lägenheten är den plats vi ägnar vår mesta tid i vardagen. Dessa omständigheter påverkar förstås oss. Som föräldrar känner vi förstås stort ansvar för att vi har satt dem här, det var ju knappast något de efterfrågade.

Man mår ju heller aldrig bättre än sina barn. Det finns säkert de föräldrar som kan slå det från sig, men varken jag eller Lena är av det virket. Det kan vara så att vi inte zoomar ut tillräckligt, att vi har fel perspektiv, och undertecknad är den som har svårast av oss två för det just nu.

Men vi är inte på väg hem, vi är på dag 77/522, resan har bara börjat. Det jag fick uppleva som barn på våra resor med familjen och mina studier och arbete utomlands i senare ålder, har präglat delar av den jag är och jag är på så vis glad över att Tyra och Alma får denna upplevelse. Det är nyttigt att se världen och verkligheten bortom den i jämförelse enorma lyx vi lever i Sverige. Det är lärorikt att vara utan det man tar för självklart under en längre tid än ett par veckor på en paradisö i Thailand. På så vis är vi priviligierade att vi fått och tagit chansen. Vår tid i Indien kommer under alla omständigheter vara något vi tar med oss resten av våra liv.

Största vinsten med tiden här är att familjen är väldigt mycket tillsammans. Vi har knappt någon familjelogistik eftersom vi inte har skjutsningar till träningar och om vi hade det så har vi chaufför till det. Vår hushållerska städar, handlar och lagar mat till oss sex dagar i veckan. Sjunde dagen  köper vi hem mat eller äter på restaurang. Inget hus att fixa med och i övrigt har vi väldigt få måstesaker som annars kan ligga som en tung våt filt över vardagen i svedala. Familjen får därför mycket tid över till att umgås. Många samtal och lika värdefulla stunder där vi bara befinner oss i samma rum men gör olika saker. Vi kommer varandra nära på ett sätt som vi inte skulle göra i Sverige.

När jag skriver dessa rader är det som om jag befinner mig på ett minerat fält. Jag väger noga orden och formuleringar i rädsla över att det jag beskriver ska uppfattas fel av er läsare som orkat er ner hit. Jag är ambivalent till vår vistelse i Indien och det blir därför svårt att beskriva vad jag känner. Jag delger mina osorterade tankar för att jag känner ett behov av att försöka spegla en verkligheten bakom de reseskildringar som jag beskriver med stor entusiasm. Jag vill ju inte vara skyldig till falsk marknadsföring och behöva stå till svars för att jag gett en alltför glättig bild av att vara familjefar i Indien (*ler*). Varje reseskildring skulle kanske därför inledas med följande förbehåll:

"Notera att denna reseskildring är en ögonblicksbild av familjen Odéns upplevelser i Indien. Det är en subjektiv beskrivning som enbart avser en enstaka upplevelse och ska inte betraktas som en komplett framställning av familjens liv och leverne. Det kan finnas hela eller delar av händelser som avsiktligen exkluderats ur reseskildringen. Det kan vara av integritetsskäl (för att inte utlämna enskilda familjemedlemmars känsloliv) eller av rent litterära skäl (för att inte trötta ut läsaren)."

Kram på er alla!

Kommentarer
Postat av Bongo

Alla sidor är viktiga Lars-Erik och det är skickligt av dig att få ner det på pränt. Jag känner med er i allt och tycker att ni är riktiga hjältar. Kramar i massor!! Mormor är på väg!!