Mont Serrat

lördag 2 december 2017 Barcelona, Katalonien, Spanien

Denna dagen var vikt för en heldag utanför staden. Efter mkt reserce hemma, så var färdplanet till M Serrat klar. Vi var tidigt uppe. Tåget dit går 1 ggr i timman, så..
Tog Metron till den tågstationen Placa de Espanya, där ttåget skullle avgå ifrån. Vi hade nog lite tur..då vi lyckades hitta rätt perong
Resan tog en timma och vi åkte linbana upp till toppen. Thomas var lite skraj men det gick över..

Högt däruppe var det en hel del kyligare än nere på plan mark. Lyckligtvis kunde vi köpa lite så vi kunde hålla oss varma
Vi besökte klostret med den svarta madonnan Gick omkring och beundrade utsikten. Fikade. Hade planer på att åka en slags rälsbuss upp till toppen för att göra ngr fina vandringar där, men kylan gjorde att vi fick avstå.

Istället tog vi osss ner via rälsvagn och fötter till ett litet kapell. Vägen dit var smyckad med skulpturer och citat från Bibeln

Efter dettta så åt vi mat på ett ställe nära klostret. Det var ingen hit. Hemma i Barca blev det en stunds vila..sedan Metroon till P Espaya igen..därifrån gick vi till berget Mont Juice. Där var de vackra fontänerna igång...färgat vatten som det är på lördagar.

Ann Beutler
Senast aktiv - från Skövde, Västra Götalands län, Sverige