Casablanca

tisdag 5 december 2017 Marocko

Här bestämde vi oss för att göra en egen tur..det blev inte så lyckat. Utanför båten var det rena tumultet bland taxibilarna. Vi fick tag på en bil och kom överens om 10 E för att köra oss till mosken..på väg dit var det sedvanligt tjat om en längre tur för ett mkt dyrare pris givetvis. I en korsning dök det upp en man som kände chaffisen och stoppade in huvudet och tjatade om rundtur.
Väl framme vid mosken var vi tvungna att betala 20 E. Suck,,visst inga problem för oss men trist. Vi gick runt mosken och betalade inträde för att komma in. Den har världens högsta minaret. Mosken i Abu Dahbi var så vacker och ljus..till skillnad mot denna S hassan den 2 mosken är namnet. Sedan började tumultet..sa till en av killarna i biljettförsäljningen avv vi blev uppskörtade av taxidrivern..han blev ytterst upprörd och bad oss gå till polismannen som fanns på pålats..Sedan var två timmar för oss förstörda..vi fick följa med till stationen och blev sittande där..rapport skrevs till slut. Thomas blev mkt nervös..

Slutade med att en polis följde med oss ut till en taxi och sa till den unga oskyldiga killen att inte skörta upp oss...jo tack det ..hela vägen pratade killen om att vi var tvungen att förstå hur svårt han hade det och det var vanligt att turisterna gav mer än 10E för den resan. Tror han fick 14 E och han var nöjd. Thomas var mkt glad att vara på båten igen, även jag fann comfort där med god mat och dryck

Ann Beutler
Senast aktiv - från Skövde, Västra Götalands län, Sverige