Tja för 340:-/natt så är det helt ok :)
Tja för 340:-/natt så är det helt ok :)

Utan att fråga (Kenta)

tisdag 13 mars 2018 Ko Lipe, Satun, Thailand

Utan att fråga finns inge chans att få ett svar sjöng Kenta i melodifestivalen. Sant, och första dagarna på resan består av att just fråga sig fram. Vill varna lite för att detta inlägg är ganska långt men så har det ju gått en hel del dagar på resan redan, så hoppas ni inte tröttnar så lovar jag att inläggen framöver blir kortare.

Då är jag framme, på Koh Lipe i sydligaste Thailand (endast 50 minuter båtresa till Malaysia faktiskt). Här hade jag tänkt att stanna 4 dygn men efter att ha upplevt lugnet på ön så beslutade jag mig för att stanna lite längre.

Att det är en underbar ö med väldigt lugnt temo och väldigt ”laid back” samt kristall klart vatten i havet råder det inget som helst tvivel om. Att ta sig hit däremot var lite spännande om man som jag, gör det för första gången.
Flygresan från Helsingfors till Krabi gick väldigt smidigt och bekvämt i Finnairs nya Airbus 350-900 sittandes i businessklass (fick tag i väldigt prisvärda biljetter). Väl framme så fick jag även mitt bagage snabbt och begav mig för att leta upp min transport som skulle ta mig till första anhalten Pak Bara där jag skulle övernatta då jag troligen inte skulle hinna med sista ”färjan” som går till Koh Lipe.

Hade en hel minvan för mig själv med förstklassiga chaufförer (ja, de var 2st) som skulle ta mig på den drygt 4 timmar långa färden söder över. När vi kommit cirka halva vägen så började jag märka flaggor och standar ut efter vägen och tänkte att: ”Det var ju trevligt att de flaggar upp lite när jag kommer”. Dock var det inte för mig utan för Kungen av Thailand skulle det visa sig. Vi stannade efter vägen för att intaga lite lunch som jag bjöd mina chaufförer på (kalaset gick på totalt ca 45:- för tre pers). När vi skulle fortsätta vår färd så stod trafiken helt still, i väntan på att Kungen skulle passera. Så där stod vi i cirka 30 minuter och till sist så fick vi se kortegen med bilen som enligt uppgift inkluderade Kungen av Thailand.
När vi började komma nära min anhalt så blev mina chaufförer lite osäkra på vart vi skulle och efter några felkörningar så visa jag på min Google Maps vart vi skulle. Till allas glädje.

Väl framme så visade det sig att vara ett smart drag att ta en övernattning istället för att chansa och jäkta till färjelägret då resan istället för cirka 4 timmar tog lite drygt 5 timmar istället. Men som sagt, väl framme så visade det sig vara ett helt nytt ställe som i sin omgivning verkade lite malplacerat då INGET liknande turism fanns i närheten. Chaufförerna tittade sig också omkring och tog lite bilder då de också verkade gilla stället och inte hade en aning om att det fanns. Så, checka in. Enkelt normalt och ganska enkelt här med. Förstod redan när jag träffade personalen att deras engelska var om möjligt sämre än min helt kassa thailändska så det här lär blir kul. Behövde inte visa eller förklara någon bokning utan fick helt sonika en nyckel till en ”beach front villa” som var väldigt nybyggd. Gick dit och gick snabbt tillbaka till ”receptionen” då det visade sig att möjligheten att låsa/låsa upp var obefintlig då låset inte var monterat. Så, jag fick en ny nyckel till en annan villa och där funkar det bra. Knepigt att inte ha någon i personalen som kan i alla fall lite engelska. Har endast varit med om detta fenomen när jag besökt ställen som inte frekventeras av annat än lokalbefolkningen (och har då inget behov av att kunna engelska helt enkelt) och så visade det sig vara i detta fall också. Jag var enda västerlänningen på stället och de få andra turisterna visade sig vara thailändare.

Så att beställa middag gick bra inklusive dryck men när jag sedan försökte få lite hjälp med att få reda på hur jag skulle ta mig till färjelägret och skaffa biljett nästa morgon visade det sig lite mer utmanande. Vi kom i alla fall fram till att jag skulle komma dig klockan 10 nästa morgon så skulle detta lösa sig. Sagt och gjort, nästa morgon efter frukost och lite ompackning (lite varmare här än i Göteborg så klädombyte var önskvärt) så begav jag mig till receptionen igen en god stund innan 10. Där kom vi fram till (efter lite blandning av engelska/thailändska/gester) att jag skulle ta en ”bus” som väntade runt hörnet. ”Bus” visade sig vara en silvermetallic Honda sedan bil och detta förvirrade mig lite men vi löste även detta (och även utcheckning till rätt pris).
Så då blev jag körd till Pak Bara pier (ca 30 minuters färd) och blev avsläppt på ett ställe som hade skyltat att de sålde biljetter för färja till Koh Lipe. ”Kalas!” tänkte jag. Gick fram och talade om att jag ville till Koh Lipe och fick köpa biljett. Det var en stund kvar tills färjan skulle avgår (enligt kassörska och tidtabell 11:30) så jag knallade runt lite och bland annat in på terminalen på färjelägret. Nu tror du kanske att det är som Stena terminalen eller att det bara skulle gå en båt från denna plats. Icke sa Nicke. Härifrån gick det båtar kors och tvärs i den södra thailändska skärgården och även till Lankawi som är en ö i Malaysia. Så jag tycket det var bäst att kolla lite så jag kom rätt när väl min båt skulle gå.

Till sist var det dags att gå igenom till terminalen och bort till ”gate 3” där min båt skulle avgå ifrån. Det fanns ett otal gates att välja på och fullt med folk också. Visade sig bli en lång väntan dock. Bara för att en båt lägger till vid gate 3 just vid den tid som min båt skulle avgå betyder inte att det var den jag skulle med. Så efter många om och men så fick vi gå ombord på båten som skulle ta oss till Koh Lipe, cirka 45 minuter senare än tänkt.
Denna resa skulle ta ca 1,5 timma så när båten efter ca 45 minuter lade till vid en ö son inte vad Koh Lipe fick jag fråga igen (enda västerlänningen här också så engelska gick så där) och det visade sig att vi skulle stanna där i cirka 15 minuter för att ta kort(?). Alla av oh 20 minuter senare, alla på igen. Knepigt tänkte jag, tog upp mig mobil för att se om jag kund på Google Maps se vart vi var och hur långt det var kvar. Visade sig att inte ens kommit halvvägs. Så, ca 40 minuter senare s var det dags för ett nytt stopp. Denna gång på en sandstrand (?) Kollade med mina medresenärer och kom fram till att det var ”same-same” alltså ca 15 minuters rast/vila för bland annat fotografering. SÅ igen, ca 25 minuter senare så var vi på väg igen. Framkomsten till Koh Lipe som enligt tidtabell skulle varit 13:00 visade sig inte stämma exakt. Klockan var strax efter 15:30 när vi blev avsläppta på en ponton då då det inte finns någon pir på Koh Lipe och man får byta till Longtail båt för att ta sig i land.

Puh! Väl framme på beachen så var det bara att få tag i en moppetaxi då mitt boende var på andra sidan ön (nu är den inte så stor men jag orkande inte släpa väska i 36 gradig värme tvärs över ön) och kom fram.

Sicket paradis som jag mötte!! Lugn och fin sand vars konsistens endast kan beskrivas som bakpulver, väldigt laid back stämning och underbara bungalows. Min var precis å perfekt jag hoppats på.

Så, framme och allt väl. Blev lite långt inlägg som jag varnade för i början. Men, jag lovar att hålla mig mer kort framöver.

Vädret då? Kanske någon undrar. Jodå, ca 35-36 grader och i stort sett vindstilla (enligt väder appar så skall det kännas som ca 38-39 och det kan jag intyga att det gör). Just nu klockan 19 så är det 32 grader som enligt väderapp känns som 35 och det kan jag skriva under på J
Nähäpp, dags för en dusch och sedan iväg på middag!
//Bus

Bo Svensson
Senast aktiv - från Koh Lanta, Krabi, Thailand

Det omöjliga - är vad någon inte kan göra tills någon gör det.

36 Bilder 4 Besökta platser 5 Dagböcker Till resan