Koh Jum

tisdag 13 mars 2018 Koh Jum, Krabi, Thailand

Koh Jum

Hej!

Vi som trodde vi hade hyfsad koll på vilka öar som var de man skulle åka till för att hitta det “riktiga magiska Thailand” har utan att veta bättre bara passerat förbi Koh Jum på våra tidigare Thailandsresor. Koh Jum valde vi nu helt på måfå, utan någon som helst rekommendation eller tips, och därav hade vi inte alltför stora förväntningar. Det visade sig dock vara en riktig fullträff. Själva ön är ganska stor och här bor några tusen invånare. Vårt boende ligger dock en bra bit från civilisationen på en bergsluttning mitt bland palmer, snårskog och växtlighet. Och nedanför finns en oemotståndlig liten strandremsa med klart vatten. Stranden är närmast folktom, då den endast används av de få som bor här. Följaktligen finns här inte heller så mycket annat att göra än att bada, snorkla, kasta frisbee, klättra på klippor, läsa böcker och äta och dricka gott. Men det är precis vad man behöver när man kommer direkt från jobb och vardagsmåsten. Kvällarna spenderas i restaurangen under kulörta lyktor i sanden på stranden, medan apor och fladdermöss väsnas i träden ovanför och Melvin och Livia letar eremitkräftor med ficklampa och fascineras över självlysande plankton som kommer in med vågorna.

Barnen har en hög med läxor som vi lyckats få in en rutin att beta av en halvtimme varje eftermiddag. Men en läxa i skuggan med något kallt att dricka medan man hör vågskvalpet är inte helt oöverkomligt.

Vi landade i Bangkok i fredags efter en helt okej resa som dock innehöll väldigt lite sömn. Nytt för denna gång var att vi genom att flyga med Emirates mellanlandade i Dubai och då delade upp den långa flygningen i två sextimmarspass. Det trodde vi skulle vara positivt men visade sig istället resultera i att det inte blev tillräckligt långa stunder för att komma till ro mellan mat och andra “planaktiviteter”, så när vi landade i Bangkok hade vi i princip varit vakna ett dygn. Det positiva med Emirates var dock att det utan tvekan var det bolag, av de vi rest med, som hade bäst service. Och till Melvins (och Daniels) stora glädje flög vi med A380, bättre blir det inte i flygplansväg.

Koh Jum ligger förhållandevis nära och lättåtkomlig från Bangkok. Från hotellet i Bangkok tog det med taxi, flyg, ny taxitur med chaufför som med tanke på den vårdslösa körningen högst troligen stal bilen på flygplatsen, longtailbåt, tuktuk och flakåkning på jeep sex timmar att nå vårt boende.

Idag har vi haft vår sista heldag här på ön och då passade vi på att ta fram äventyrarna i oss och klättra till en lite större strand som gömde sig bortanför vår. Med risk för fall och brutna armar och ben klättrade vi över vassa och hala klippor. Vad gör man inte för att komma till öde stränder? Väl på den större stranden upptäckte vi att den inte var en öde strand utan inhyste en trevlig liten reggaebar med ljuvliga ananasshakes.

Imorgon tar vi båten en bit söderut till Koh Lanta och där vet vi exakt vad som väntar, iallafall att det serveras stekt bacon till frukost! (Melvin anm).

Vi hörs snart igen! Kramar
Livia, Melvin, Susanna och Daniel