Från Stockholm

måndag 13 mars 2006 Kuba

Bodde på Arlanda då i ett litet rum eller snarare hytt. Vet inte om det finns nu längre Skriver detta 2018 Det var en organiserad rundresa, Flög med air France fr Paris till Cuba nattflygning. På flygplatsen där möttes vi av maria vår guide. Transport direkt till hotel Nacional för incheckning. Därefter gemensam vandring i Havanna med mat och drink.

Dagen efter gjorde vi utflykt till Pinar del Rio/ Vinales. Där besökte vi tobaksplantage och även en cigarrfabrik På vägen dit stannade vi vi sockerrörs plantage Väldigt intressant. Lyckades vid ngt stopp kunna kommunicera lite på spanska med en kvinna med ngr små barn

Vi flög till Trinidad som är världsarv Vacker stad fr 1500 talet. På kvällen dansade vi salsa på en klubb och blev hemkörd i en gammal jänkare haha

Vidare till St Clara där vi besökte mausolet där Che Guvaras kvarlevor vilar Innan dess besökte vi platser som var med i Slaget om st Clara 1958. Då Ches trupper intog staden och batista fick fly.

De två veckorna avslutades med 4 dygn i Varadero. All ink hotel och 28 gradigt vatten. Där var jag på disco och dansade Polis kom och bad mig komma med dem..De misstänkte att en ung kuban skulle försöka att lägga knark i mun ryggsäck.. Inget farligt hände och jag kom hem den natten också

Ann Beutler
Senast aktiv - från Skövde, Västra Götalands län, Sverige