Snorkling å Roger meets Fru Gandalf

tisdag 13 mars 2018 Cooköarna

Rapport från paradiset

Gårdagskvällen tillbringades på nordvästra delen av ön. Gandalf hade läst på om en italiensk restaurang. Vad han inte nämnde var att den hade sisådäringa reviews (med facit i hand - varför?)...

Med höga förväntningar släntrade fru G in, efter en halvtimmes scooterfärd. Snygg i håret, efter hjälmen.
Njae, säg såhär, brushetta på pizzabröd (något ogräddat) och en fransk löksoppa (som var orimligt salt) fick väl inte överbetyg. När G sedan toppade kvällen, då han kände sig som hemma och började halsa direkt ur vattenflaskan, då var det dags att bege sig hemåt med vespan. Vilken stjärnhimmel!

Väl hemma sattes vidundret (helvetet från förr) på. Nyinstallerade ACn, alltså (inte vad ni trodde!). Stort monster som förpassat sängen så långt åt höger som det går.
Och tyst gick den... not. Men fru G är ju van vid oljud (G också...), så med öronpluppar funkade det ok.

Vaknade först vid 7.00 i morse. Det tar sig!
Idag står båtutflykt med snorkling på schemat.
Rejäl regnskur inledde morgonen (man förstår grönskan) och det har varit rätt mulet hela dagen. Men varmt och fuktigt!
Vi åkte ut med Koka Lagoon Cruising. Ett gäng spelandes och showande snubbar. Mycket fin snorkling och muränan Roger (wtf - 1.5-2 meter!) visade sig för fru G. Roger showade även pliktskyldigast för övriga i sällskapet, men vi var båda nöjda med att vi fått ett eget "moment".
På "no touching island" bjöds det lunch, grillad tonfisk, korv och banan. Det var 1000 ggr godare än löksoppa. Skulle kunna åka ut på turen igen, bara för lunchen.

Efter lunch prioriterade G ytterligare snorkling, medan fru G stannade kvar och kollade på de showande guiderna. Det bjöds på palmklättring och förnedande deltagande av gästerna. Jodå, även fru G förnedrades. Fick kliva fram med två andra kvinnfölk och visa upp oss i bikini alltmedan mr Palmklättrare snodde in oss i saronger. Samtidigt jazzande till bandet som spelade. Oerhört bekvämt...

Nu tillbaka till huset (nu bytt till det rätta huset, som vi bokat).

Btw. Vi är överallt brukar vi ju sjunga. Men här på Cook Island finns hitintills inga européer ännu i sikte. Kiwies ( new zealand) å Aussies samt några jankiees. Var är svenskarna eller är  vi helt solo? Rapport kommer.

Btw 2. Cook är mitt i pacific och tillhör New Zealand, detta är nog en garant för att ön är förhållandevis rik och välmående.
Detta får man här:
- Lugnet. Ingen stress, idag fick vi insikt i "Island time". Båtturen startade 30 min sent. Island time.
- Ingen som jagar dig som turist. Tvärtom, lite ointresserade faktiskt. Finns ingen som tjatar på dig och inga ryssar.
- Vila och ro.
- Riktigt bra snorkling
- Långgrunda stränder som når till armhålan ungefär 50 m ut och då har du passerat mängder av fiskar och koraller i sanden. Längst ut bränner vågorna mot det skyddande revet som gör att det "inomskärs" inte går några vågor alls. Här är det mkt varmt vatten, men ändå inte för varmt.
- Semester

Ann-Louise Blomberg