Restricted areas

onsdag 14 mars 2018 Old Bagan, Mandalay Region, Myanmar (a)

Namnet Myanmar togs 1989 av militärregimen. Det har varit bråk om namnet länge, och i April 2016 sade landets statskansler Aung San Suu Kyi att utlänningar själva kunde välja vilket av de två namnen de använder. Hon tillade dessutom att hon själv oftast säger Burma, då det är namnet hon är van vid

Landet blev självständigt 1948 efter brittiskt styre. Och huvudstaden man lärde sig heta Rangoon, heter Yangon, och är inte ens huvudstad längre. Generalen i militärjuntan bestämde att flytta Rangoon till en nybyggd stad, Naypyidaw, och blev det 2006.

Ett inbördeskrig mellan regeringen och olika etniska minoritetsgrupper, inleddes strax efter självständigheten. Det blossade åter upp runt 2010, och har dödat hundratusentals människor. Och regeringen lär visst använt sig av svenska granatvapen.

Som en liten grej har försökt besöka barberare / frisörer i flera av länderna jag besöker. I Yangon lät jag en yngre förmåga gå loss på skägg och hår. Väldigt noggrann och försiktig med kniven var han. Enda problemet var att stolen inte hade något nackstöd, så jag fick halvligga i stolen emellanåt. 1 timmas jobb = 5000 Kyap (<40 kr)

I Yangon blåser det en lätt bris hela tiden, så hettan känns okej här.
Och folket blir bara trevligare för varje land jag besöker.
Det vill praktisera engelska och dyker på en lite försiktigt, då och då. Trevligt

En dålig nattsömn på en buss ca 10 timmar norrut tog mig till Bagan. Det arkeologiska området betalar man om man vill, vi blev i stort sett tvingade. Militärjuntan är inte precis närvarande så man märker av det. Men i vissa fall går pengar som dessa rakt in i juntans kassa. I allafall inom detta område ligger 2500 !!!!!! Pagodor. En dag med e-bike innebär ett sanslöst kryssande mellan dessa reliker. Det är osannolikt här, man får stanna och nypa sig i armen emellanåt, för att se om man drömmer eller icke.

Förbjudna områden finns det en del av i Burma, det verkar som att de flesta ligger norrut. Men ibland ändrar dom områdena, så helt plötsligt kanske man befinner sig i ett ” Restricted area ”. Två personer från där jag bor hade liknande upplevelser av dessa förbjudna ställen. De märkte inte när de kom in i dem, och då var det försent. De ville erkänna misstaget och åka tillbaka, men då blev de stoppade och förhörda av militär och poliser.

Pagan var huvudstad i det gamla Paganriket och grundades år 847. Det blev ett religiöst center och man byggde runt 10,000 tempel. I dag återstår ca 2,500 efter angrepp från mongoler och svåra jordbävningar 1975, 1980 och 2016, och det är en härlig upplevelse med ballongflygning över.

See you

Per Björkman