Kibera, matlagningskurs & lärarhäng!

tisdag 20 mars 2018 Nairobi, Kenya

Hej på er där hemma!

Jag hoppas ni läser våran andra blogg också? Där är det lite bättre uppdatering - Amandaochfannyikenya.blogspot.com

Nu börjar tiden försvinna och vi har totalt bara två veckor kvar i skolan och totalt tre veckor kvar i Kenya, då vi stannar en vecka till för semester! Det är helt galet att detta äventyr snart är slut, det är verkligen blandade känslor. Men jag längtar väldigt mycket efter er där hemma.

Nu är detta verkligen ens vardag och man har lärt sig att anpassa sig efter den. Det jag saknar mest hemma (förutom er) är friheten, att bara kunna gå ut utan att behöva tänka på säkerheten, jag saknar att vara utomhus helt enkelt. Och nu börjar till och med jag längta efter vårsol, eftersom vi mest har regn här nu för tiden pågrund av regnperioden.

I onsdags besökte vi Kibera igen, Afrikas största slumområde. Vi besökte skolan Oloo's children centre som vi också besökt en gång tidigare genom vår kontaktperson Evra Oloo, vars mamma startade upp skolan. Denna gång skänkte vi resterande av de donationer ni varit med och bidragit till, STORT TACK! Era donationer gör verkligen skillnad och bidrar till att elever som aldrig annars hade haft möjlighet att gå till skolan nu får chans att göra det. Skolan drivs helt genom donationer, vilket ger dessa 350 elever en chans till utbildning. För vissa elever är skolmåltiden det enda målet mat de får under dagen och vissa barn har inte några föräldrar att komma hem till.

I ett jättelitet klassrum sitter det ca 40 elever ihopklämda på träbänkar och ingen klagar, utan alla är tacksamma att få gå i skolan, precis så som det borde vara överallt. Vi fick intervjua några lärare till vårt examensarbete samt undervisa en varsin klass i matematik, något som var väldigt lärorikt, man använder sig inte direkt av samma pedagogik som i sverige!

I fredags åkte vi tilsammans med lärarlaget till en skola som ligger i ett annat slumområde, Love school! Även denna skola byggd i plåt med överfyllda klassrum. Precis när vi kom dit började det spöregna, vilket innebär att det på ca 5 sekunder blir kaos och hela skolgården förvandlades till en sjö. Efter besöket på skolan följde vi med rektorn hem för en matladningskurs! Vi lagade kenyansk mat som sedan åts med händerna. Det bjöds bland annat på chapati, vilket är ett slags bröd som smakar som en blandning mellan pannkaka och nan-bröd (väldigt gott), vi fick ugali vilket är en tjock majsgröt som inte smakar någonting, en tomat och korriander-sallad samt en vitkålswook! En väldigt mysig och trevlig kväll tillsammans med de andra lärarna.

På lördagen hade vi bjudit in oss till en av lärarna, Cissi som bjöd på scones ute på balkongen! Det kändes som en svensk sommardag och solen hittade fram lite :) Sen hängde vi hemma hos henne tillsammans med hennes två barn större delen av dagen, spelade spel, drack kaffe och pratade. Vi avslutade lördagen med träning, manikyr och pedikyr samt godmiddag och ett glas vin!

Puss&Kram

Amanda Israelsson Och Eric Eklöf