Körsbärsblommmor, knivar och lite annat

söndag 25 mars 2018 Tokyo, Hachioji, Japan

Igår var det vår första dag i Tokyo och vi var förvånansvärt pigga (trots sömnbrist och 8 timmars tidsskillnad) så vi hann med mycket mer än beräknat. Vi började i östra delen av stan (där vi också bodde) med Sensojitemplet som är  Tokyos äldsta. Det gick ganska fort som det brukar göra när just vi tittar på tempel. Dagens huvudmål var Kappabashi street, en hel gata med affärer som bara säljer köksprylar - underbart! För vad är kläder och skor jämfört med knivar, mandoliner och kaffekannor???

Vi kollade så klart in de blommande körsbärsträden, vi och ett antal japaner. När träden blommar är det fest (Hanami) och folk samlas för att ha picknick där träden blommar. Vi var bl.a. i Yoyogiparken och det såg lite ut som Ekonomikumparken på Valborg i Uppsala, fast minus nedskräpning och fylla. Folk satt på presseningar och ett gäng hade med sig en vattenfylld uppblåsbar barnpool som de kylde sin dryck i - seriöst värre.

Sedan trängde vi oss igenom tonårsparadiset Harajuku. Det var sjukt mycket folk och det kändes som om att allt var rosa. Så mycket extremt mode såg vi inte denna gång men jag måste nog tillbaka för att kolla in våningen med Hello Kitty på leksaksvaruhuset Kiddy Land.

När kvällen kom hade vi nått Shibuya och även om det absolut var mycket folk vid Shibuya crossing så var det inte så galet som jag hade befarat. Det ska vara världens mest korsade gatukorsning av ibland upp till 1000 fotgängare samtidigt!? En och annan affär slank vi in i men den riktiga shoppingen får vänta tills vi kommer tillbaka till Tokyo på slutet av den här resan. Vi ska ju släpa runt på packningen på ett antal tåg och det kryllar inte direkt av rulltrappor och hissar så man vill helst inte att väskan ska vara astung redan från början.

Det skulle lätt gå att shoppa ihjäl sig i den här stan. Det värsta är nog att man får ett underligt begär att köpa totalt onödiga saker som t.ex. en packe matlådor i suspekt plast med kaninen Miffy på eller varför inte gulliga djur som ska pryda sladden till mobilladdaren.

Gårdagen bjöd även på resans första sushi. Den intogs på ett litet hål i väggen vid den stora fiskmarknaden Tsukiji. Max tio platser runt bardisken men det var stor show från de två kockarna som såg ut att vara 80+. Vackert upplagt och färskare fisk går knappast att få men jag hävdar fortfarande att man kan äta bättre saker.

/Maria

Maria Eriksson