30 mars: På väg mot Wanaka!

fredag 30 mars 2018 Invercargill, Southland, Nya Zeeland

På fredagmorgonen packade vi det sista för att ge oss av med tält för en helg längre upp på Nya Zeelands sydö! Vädret var skönt och prognosen var 24 grader och mestadels sol! Planen för första övernattningen var på en camping utanför Wanaka. Vi kom iväg strax före 10 och gjorde lite stopp på vägen, bla vid ett café i en lite mindre by. Det var många andra ställen som var stängda eftersom det var långfredag...
I caféets trädgård växte gigantiska gula päron och de hade flera vackra fåglar att titta på i en inhängnad... Efter kaffe och glass i caféets trädgård kom vi ut och mötte en man och hans son som hade skjutit en hjort med väldiga horn! Den bara låg på släpet framför ingången och han tänkte väl lämna den där för att gå in och ta en kaffe... Hade nog varit otänkbart i Sverige...
Vi körde genom centrala Otago där det var böljande vackra landskap med stora kullar med betande får och slingrade floder.  Ju längre nordväst vi kom, ju mer förändrades landskapet till berg.  På vägen gjorde vi ytterligare ett stopp med en vy över orten Clyde, med dess omgivande vatten. Där stod ett stort kors som påminde oss om att det var långfredag!
Vi pausade sedan i orten Alexandra, där vi åt lunch och lekte lite i lekparken. Här kunde vi se en stor klocka på berget och ett kors ovanför.
När vi närmade oss Wanaka var det kö, vilket vi blivit förvarnade om, eftersom det var en ”international airshow” här i helgen. Det förväntades komma ca 100 000 besökare under helgen från olika delar av världen. När vi körde förbi flygfältet såg vi mängder av olika flygplan och helikoptrar, äldre och nyare, militärflygplan och flygplan från olika länder... Det var häftigt att se!
Campingen utanför Wanaka låg vid en sjö och vi började med att ta ett dopp! Det var ganska kallt, men härligt i solen och vackert med bergen som reste sig i bakgrunden. Efter att vi slagit upp våra tält tog jag och Per en löparrunda längst vattnet innan vi gjorde vi lite kvällsmat på vårt lilla gaskök. Det mörknade ganska tidigt så vi somnade alla innan kl 22...