1 april: ”blue pools”, serpentinvägar, strand och glaciärer!

söndag 1 april 2018 Wanaka, Otago, Nya Zeeland

Natten hade varit sval och trots att vi haft mössa hade några av oss frusit lite. Temperaturen hade legat nära ”nollan” och när vi kom ut ur tältet såg vi att det hade snöat på bergstopparna under natten! Det var en klar, men sval morgon, och solen började leta sig fram mellan bergstopparna och värmde skönt då vi åt frukost. Under tiden som daggen torkade på tälten, tog vi en tur till ”the blue pools” i närheten, vilket fått sitt namn efter det kristallklara ”blåa” vattnet.
Efter att vi packat ihop tälten gav vi oss vidare norrut. Det var ett vackert berglandskap med stundtals slingriga serpentinvägar. Vi tog lunch i den lilla byn ”Haast”. Här mötte vi, som på många andra ställen, nyazeeländare som verkade bo i området. De kom körandes i sina klassiska vans med hundar på flaket eller uttittandes genom fönsterrutorna...
Vi kom efter ett tag till en strand på västkusten där vi plockade vackra vita, släta stenar. Lite längre norrut såg vi Fox Glaciär på en liten avtagsväg till en ny strand. Vi gjorde där stopp för fika, men gav oss sedan vidare norrut mot Franz Josefs Glaciär. Vi körde lite närmare denna och kunde se den ytterligare bättre efter att vi promenerat en stund och kommit förbi trädgränsen.
När vi kom tillbaka letade vi upp en campingplats. Under tiden vi satte upp tälten lånade barnen fyrhjuliga cyklar och körde runt på campingen. Efter lite mat spelade vi alla biljard och Ludvig provade ett av bilspelen.