I onsdagskväll åkte vi till en fyr någon mil bort, det är tydligen det enda stället i Australien där man kan se både soluppgång och solnedgång över havet från samma plats. Solen går ned strax före halv sju och den går snabbt ned här.

Nu vänder vi näsan söderut igen

söndag 15 april 2018 Exmouth, Western Australia, Australien

Nu är bilderna från våra äventyr förra veckan uppladdade.

Efter fem dagars dykning (andra dagen blev inställd pga för hård blåst) har vi nu en dykfri dag kvar här i Exmouth, dags att packa ihop oss och vända söderut igen till Perth. Dykningen har varit bra; mellan 25 och 28 grader i vattnet, sikten mellan 5 och 10 meter (hade den varit litet bättre hade dykningen varit i klass med Indonesien och Filippinerna) och mycket djurliv. Exmouth Dive center har varit jättebra, vi har dykt med 4 olika guider, mycket engagerade och duktiga. Boendet har varit av det enklare slaget, men rent och komfortabelt. Vi hade tillgång till ett kök vilket var en överraskning för oss, då har vi kunnat göra grötfrukost, jippea! Vi har både lagat middag i köket och varit ute och ätit. I fredags var det live musik i restaurangen intill oss. Vi passade på att äta middag där medan vi lyssnade på musiken.
Vi har träffat flera trevliga dykare, bland annat ett par från Melbourne som gärna visar oss dykningen där när vi kommer dit. Där kan man bland annat se weeded seadragon, vi trodde att man bara kunde se dem i Tasmanien. Dykningen längs sydkusten är kallare, men dem har haft runt 17-18 grader senaste veckorna, så kanske vi kan dyka i våra våtdräkter i alla fall (vi hade tänkt hyra torrdräkt). Vi får se när vi kommer dit, blir väl om ett par veckor. Nu har skolloven börjat här i Australien, så vi hoppas att boendet ordnar sig på vägen tillbaka till Perth, vi är inställda på typ motell eller road house, nu är det ju bara transportsträcka igen.
Väl tillbaka i Perth (efter ett stopp på IKEA för att fylla på med ett par tuber kaviar och lite choklad till Jari) är planen att utforska sydvästra delen, dvs söder om Perth. Vi tänkte börja med Freemantle, där ska det finnas ett fängelse där en guidad tur med stearinljus visst ska vara alldeles speciell.
Men mer om våra äventyr kommer i nästa inlägg.

Jari Och Eva-Helen Oinas
Senast aktiv - från Solna, Stockholms län, Sverige
Kommentarer
Postat av Kjell

Vi har haft en påhälsning av våren så om någon månad har vi också 27 gradigt vatten visserligen i poolen men ändå.

Jari Och Eva-Helen Oinas
JariEvaHelen Publicerat

Vi kommer gärna och badar i er pool när den är varm 😁. Kanske runt midsommar?
😎

Jaris och Eva-Helens kombinerade studie och upptäcktsresa

826 Bilder 467 Besökta platser 35 Dagböcker Till resan