Rhodos

söndag 15 april 2018 Rhodos, Egeo, Grekland

Lite oväntat blev det alltså även min tur att resa till ljuvliga Rhodos! Läste mig till att denna soliga ö är ett av hela Europas mest populära resmål, wow! Även en svensk favorit för snacka om mycket svenskar redan nu, en pärla som varat i decennier och som verkar va lika aktuell fortfarande! Inte konstigt alls, en anledning är väl alla dessa supertrevliga greker som älskar att prata. Så många av dom som antingen har bott i Sverige, har vänner där eller till och me bott där, många som dessutom pratar bra svenska! Är 8 år sen vi båtluffade så jag verkar nästan ha glömt hur gästvänligt detta folk är! Ja här finns verkligen nåt för alla smaker, fast i ärlighetens namn tycker jag ändå det är på gränsen till pinsamt med en Skandinavisk bargata i Rhodos stad med barer som Beppes Bodega, Solsidan, Grabbarna Grus mfl... Hmm är definitivt för gammal för att tycka det är coolt men hur som så kollade jag in den bara för sakens skull, ja under dagtid alltså och då var den rätt öde. Jovisst befinner jag mig på en klassisk turistö med allt därtill men här finns ju också såå mycket mer än sol, bad och barer!!
Med sitt utmärkta läge i östra Medelhavet har Solguden Helios favoritö flest soldagar i hela Grekland med hela 300 dagar om året. För min del är här klockrent såhär i början av säsongen då det målas, fixas å donas inför att den riktiga turiststormen anländer. Är väldigt lugnt med turister just nu, samtidigt har vädret hittills vart över förväntan med sol och 21-26 grader!
Bor i Ialyssos på nordvästra sidan precis mellan flygplatsen och Rhodos stad, nära till båda. Min lilla lägenhet ligger perfekt med några minuter till bussen som går stupalöst in till city, tar en kvart och kostar 2,20€ så nästan precis som hemma med reskassa och som att åka från Kärda in till Värnamo;) Till den såhär års lugna klapperstensstranden har jag 5 minuter till fots. Bor lite i utkanten så jag slipper de värsta hierna av hotellkomplex vilka det finns i mängder! Fast här är det inte så hysteriskt som på östra sidan där turistorterna avlöser varann, läskigt!
Börjar min upptäcksfärd av ön i Rhodos stad som består av två stadsdelar, den nya och den gamla. Den omtalade gamla stan är listat som världsarv av Unesco och den gamla medeltida stadskärnan anses av många vara den bäst bevarade i hela Europa. Här huserade Johannitteriddarna då de invaderade stan och byggde upp den. 1523 ockuperade dock Turkiet Rhodos och tvingade grekerna att bo utanför stadsmuren så därav tillkom den Nya Staden, mycket historia att fördjupa sig i! Men såå himla mysigt det är att spankulera runt på kullerstensgatorna och förvirra sig bland de oerhört vackra små gränderna! Enligt mig värt resan att bara åka hit! Staden är omsluten av en praktfull stadsmur och storleken på dessa antika murar uppfattade jag bäst då jag gick nere i vallgraven. Här nerifrån såg den blåvita flaggan pytteliten ut där den viftade långt däruppe i den blå himmlen, riktigt mäktigt! Innanför de vackra portarna rymmer Stormästarens palats, Sokrates gata, Riddargatan, de Judiska kvarten, klocktorn, museer och en massa andra sevärdheter blandat med små mysiga butiker, restauranger och torg. Här tillbringar jag mycket tid och det är attan så angenämt att strosa runt här i sommarkläder och nästan känna historiens vingslag. Underbart!
Nya staden då, jo det är här som nämnda bargatan Orfanidou street ligger, ja förutom en väldigt massa annat förstås! Lägger inte alltför mycket tid i denna del men självklart promenerar jag längs vackra Mandrakihamnen där den enorma statyn Kolossen av Helios lär ha stått, eller rättare sagt inte har stått trots alla souvenirer som visar att den stod grensle över hamnens inlopp. Numera står i alla fall en hjort och en hind i brons på varsin kolonn just där. De tre gamla väderkvarnarna ståtar vackert liksom den gamla fästningen Agios Nikolaos och utmed kajen ligger de mindre turistbåtarna tätt. Går utmed Ellisstranden ut till udden där Akvariet delar den östra och västra sidan, vackert i strålande sol och i klarblå himmel!
Fick för mig att till traska upp till höjden Monte Smith sisådär två km från centrum. Dök på en gubbe och frågade om jag verkligen var på rätt väg eftersom Google Maps spårat ur bland kringelkrokarna och jag inte såg en enda skylt, det bara gick uppför. Han svarade ’Absolut men vänta här så hämtar jag min bil och kör upp dig, jag bor ändå här!’ Meeen så gulligt! Tog ungefär två minuter så var bilen framkörd och upp till toppen fick jag en redogörelse om hans vänner i Sverige, att han vart där och även hans syn på att Rhodos ligger så nära Turkiet. Trevligt,  men när jag tackade och tog upp en femma sa han att han minsann inte var nån taxi och med det önskade han mig en fortsatt trevlig resa och for iväg. Är imponerad! Anledningen att jag skulle upp hit förutom den vackra utsikten över stan är att antika Rhodos ligger här. Akropolis, den övre staden alltså, är ett helt område av ruiner i form av monument och helgedomar ända från 200-t f. Kr. Den vittnar om gamla grekiska civilisationer och var väl förvisso sevärt men en del höll på att restaureras och resten sprang jag rätt snart över. Fin utsikt alltså och ett grönt, lugnt, vackert område!
Men nu finns det ju som sagt massor mer att upptäcka på denna soliga ö, och det blir en helt annan historia!

Kram på dig<3

Lena Zvenson