Kulturhelg

måndag 16 april 2018 Saint Paul, Minnesota, USA

Igår var vi alltså på teater.
För att vara säkra på att vara där i tid valde vi att åka in för att äta vår lunch på plats. Det har snöat och snöat och snöat hela helgen och redan på lördag fm var det vitt på gatorna. Eftersom man bara kör på sommardäck här så gick det som tur var väldigt sakta in till stan.

Vi kom in i god tid och gick på en Sea food restaurang som ligger i samma hus som teatern. Jag åt en Crabcake med Hollandaise och lite andra tillbehör. MUMS! Till den drack jag en mimosa.

Föreställningen vi såg handlade om en Afro-Amerikansk familj och de problem dem, som invandrare stöter på var dag i samhället och inom sig själva. Att inte veta riktigt vem man är och var man hör hemma. Det var en bra föeställning men lite svårt att hänga med i talet då de inte var mic:ade och pratade med ganska bred dialekt.
Men i det stora hela var föreställningen bra och jag uppskattade den!

Hemvägen därimot, den uppskattade jag INTE!
Snön hade vräkt ner medan vi var inne på teatern och vägarna inne i stan var inte plogade. Det stod bilar lite här och var som satt fast i snöplogkanter, vid rödljus eller helt enkelt hade kanat lite hit och dit på vägen. Det var så slaskigt och svårkört. Som tur var är Doug van förare och tog oss ut ur stan och upp på motorvägen. där var det bättre före.  Trafiken gick jättesakta och alla verkade i alla fall ha vett att köra efter före. Vi hade tur som inte behövde ta sats för att hoppa över några snöplogkanter utan tog oss hem smidigt.

På kvällen bakade jag och Ann en Mazarinkaka och syltkakor.

Idag var vi utbjudna på koncert av en vän till familjen, Alan. En jättetrevlig man med mycket sverie i blodet. Han bjöd oss och 4 andra på koncert. King's singers från England. De bjöd på en jättefin koncert.
Efteråt gick vi ut för att äta på en irlänsk pup. De serverade brittisk mat och jag valde en hamburgare. Jag tror faktiskt det är en av de godaste burgare jag ätit! Föret var bättre idag öven om det snöat 35-40 cm i helgen. Vägsalt och plogbilar gör sitt.

I kväll har vi bara tittat på TV och slappat.

Oh, I morse visade Ann mig släktträden hon har tagit fram, de var imponerande!

Karin Wiktorsson
Senast aktiv - från Saint Paul, Minnesota, USA