Polen här kommer vi!

måndag 16 april 2018 Toru, Kujavien-Pommerns vojvodskap, Polen

I går kväll hämtade Mattias och Trossö buss upp oss på våra påstigningsorter för att slutligen köra på Stena Line i Karlskrona för vidare färd över Östersjön mot Gdynia.

ALDRIG tidigare har nog havet legatså stilla som det gjorde i gårkväll och i natt!!!

Måndag morgon vaknar vi upp till tonerna av Sailing i högtalarna, på med kläderna och så dags för frukostbuffé.

Mätta och förväntasfulla steg vi av båten kl.9.00  i Gdansk där vår guide mötte oss för att guida oss (på avenska😉) mot Gdansk och gamla stan. Vilken vacker stad med fina medeltida hus, vackert rådhus och en storslagen Mariakyrka.

Efter guidningen fick vi en timmes lunchpaus innan det var dags att sitta på bussen igen för vidare färd söderut mot Malbork.

Malbork är Europas största slott i tegel. Helt fantastiskt! 3 slott/fästningar i en. Började byggas 1274....munkar och riddare på ett o samma ställe.

Både Gdansk och Malbork var nästan raserat efter 2a världskriget och har sedan restaurerats i medeltida stil igen.

Efter Malbork så hade vi drygt 2 timmars bussfärd till Torun, Kopernikus hemstad där vi ska övernatta. Gemensam middag på hotellet avslutar denna första dag som varit väldigt innehållsrik.

i morgon ska vi vandra i Kopernikus fotspår och baka pepparkakor 😉

Anette Bohlin
Senast aktiv - från Ronneby, Blekinge län, Sverige