Barcelona - Stockholm- Kristianstad

lördag 28 april 2018 Kristianstad, Skåne län, Sverige

Hemåt via Barcelona och Stockholm.

Efter ett och ett halvt dygns avslutande medelhavskryssning var det avmönstring i Barcelona.
Bussar mötte upp och tog oss svenskar, ca 280 personer, med på en trevlig rundtur i staden. I vår buss hade vi en mycket duktig svensk guide som presenterade stadens sevärdheter på ett engagerat sätt. Speciellt intressant var informationen om det, sedan mer än 100 år pågående kyrkbygget, Sagrada Familia. Arkitekten Gaudi (som påbörjade bygget) avled år 1926 (påkörd av en spårvagn). Det finns de, som anser att kyrkan ska stå klar år 2026 för att hedra hans minne. En annan falang är rädd för att turisterna inte ska komma när bygget står klart!!?? Alltså fortsätta bygga (pengar finns i överflöd).
På eftermiddagen släpptes vi fria, efter goda råd om vilken stadsdel vi skulle undvika. Efter att ha ätit tapas på ett litet matställe gick vi hela La Rambla (affärsgatan) och trängdes med massor av flanörer. I slutet på den långa gatan hittade vi Hard Rock Café, målet för vår promenad. En snygg tröja utökade samlingarna (Ewas).
Gamla sta´n med sina mycket trånga gränder och den pampiga Katedralen hann vi också med innan det var dags att äntra bussen till flygplatsen. Efter en dryg incheckning och försenat flyg anlände vi till Arlanda vid fyratiden på morgonen.
Två heldagar i Stockholm, då vi mötte släkt och vänner, hann vi med innan tåget tog oss hem till Kristianstad.
Riktigt skönt att komma hem efter en härlig kryssning med Costa Pacifica.
Tack för sällskapet, säger Ewa och Leo.

Ewa Thulin
Senast aktiv - från Kristianstad, Skåne län, Sverige
Kommentarer
Postat av Margareta Thulin

Välkomna hem till våren. Det har som vanligt varit lika fantastiskt att få äran att vara med på er resa. Igår hämtade jag min vännina Ellen, från Tyskland, på Kastrup. Hon stannar här till på onsdag. På fredag flyger sedan jag och Leif till Mallorca för en veckas semester. Ha en skön vår, Kramisar

Sigbritt
Solstrålen Publicerat

Välkomna hem Ewa o Leo! Stort tack för att ni så generöst delat med er av
alla upplevelser - det har som alltid varit berikande!

Best rgds - vi hörs!