Japanese Tea Garden

fredag 11 maj 2018 San Francisco, Kalifornien, USA

Fredag  11 maj.

Idag var vi uppe o klara innan 8. Tog en buss till Golden Gate Park o letade oss fram till Japanese Tea Garden. Idag gratis inträde innan kl 10. Annars kostade det 9 dollar. Solen sken o det var härligt även om det var lite kyligare i skuggan. Innan vi kom dit så gick vi en runda bland rossamlingen. Så många vackra rosor! Inne i den japanska trädgården gick vi runt bland träd o buskar o byggnader samt allt vatten. Små "bäckar o sjöar" med karpar som simmade runt. Tuula hittade sina tevispar som hon letat efter i den lilla shopen.
Så småningom letade vi oss ut ur parken o letade upp ett café på Cole Street i Haight Ashbury. Gick Haight street fram o hittade massa roliga affärer. Riktig hippie/flower-powergata. Som vanligt så förlorade vi Cathrin i en massa affärer:)
Hittade fiket o satte oss på utsidan o åt inköpt macka/juice o kaffe. Helt underbart i solen. Fortsatte sen o då skulle Cathrin "bara" in o köpa örhängen. Vi väntade o såg så uttråkade?? ut så en man på cykel frågade om vi inte hade kul?? Han kom fram o vi pratade om lite av varje. Fick tips om olika matställen mm.
Drog vidare längs gatan o alla dess roliga affärer, husmålningar o drogpåverkade människor. Kom till fönstret med 2 kvinnoben utstickande som vi kunde fota. Fortsatte o var nära Alamo square o husen Painted ladies så vi gick dit. Därifrån tog vi sen en buss till Market street o tog oss tillbaka till hotellet.

Efter att ha pustat ut lite o tvättat av oss o bytt om så blev det lite vin i hotellobbyn innan vi skulle leta upp vår restaurang. Gick ner mot Union square o tog en Cable car 11 hållplatser o gick sen det sista till restaurangen vi fått tips om tidigare idag: The Stinking Rose. En italiensk vitlöksrestaurang. Så gott o mkt vitlök var det så vårt rum kommer väl att stinka av vitlök i morgon. Dyrt är det att äta här, för oss svenskar i alla fall. Promenerade sen hem i den ljumma kvällen. Första kvällen det varit så gott. Här är så många hemlösa som ligger på trottoarerna. Känns som det är många fler än när jag varit här tidigare. Riktigt beklämmande.

Tillbaka på rummet så var det skönt o slänga upp fötterna. Blir ju en hel del gående här.

Bodil Kvick
Senast aktiv - från Kungsbacka, Hallands län, Sverige