Moskva

söndag 13 maj 2018 Perm, Permskij kraj, Ryssland

Då är vi äntligen på plats. Första dagen spenderade vi i Moskva med sightseeing. Det var en fullspäckad dag med guide och en buss som skjutsade oss omkring. På så sätt fick se mycket av staden. Jag har hört att tunnelbanan i Moskva ska vara väldigt vacker, men tyvärr hann vi inte se den. Däremot hann vi se mycket annat och lite till. Härligt soligt väder hade vi också med 23 grader och lätt vind. Bättre kunde det inte bli. Vi började dagen med en tur till Kreml och vi besökte Livrustkammaren, Rysslands äldsta museum. Här fick vi beskåda samlingar från 1100-talet och framåt. Guldgåvor till de ryska kejsarna och juveler, vackra hovdräkter och rustningar. Det bästa var de ryska Fabergé-äggen och ett litet tåg i guld som föreställde det transsibiriska tåget.

Efter en fyrarätters lunch, som intogs på en rysk restaurang, begav vi oss till Frälsarens katedral, den största i Ryssland. Vilka pampiga byggnader det finns i Moskva!Moskva har 12 miljoner invånare! Det är en väldigt modern stad, men med massor av vackra gamla byggnader som liknar dem i Wien, fast större och nästan vackrare. Det var också väldigt rent på gatorna och flera fina parker. Den som gillar balett och teater har mängder med teatrar att välja mellan. Vi gick förstås förbi Bolshoiteatern. Den som vill studera har 50 olika universitet att välja mellan. Överallt finns stora statyer eller monument på viktiga ryska personer t.ex  Dostojevskij och Puskin.

Det är svårt att tyda alla skyltar eftersom allt är skrivet med ryska alfabetet. Jag har lärt mig några bokstäver och kan ibland förstå vad det står eftersom en del ryska ord är samma sak på tjeckiska.

Efter Frälsarens katedral fortsatte turen tillbaka till Kreml och vi besökte Uspenskijkatedralen (Marie Bebådelsekatedralen) och tittade på 1000 år gamla fresker, tsarkanonen och tsarklockan.

Sist men inte minst avslutades dagen på Röda torget med fotografimöjlighet av Vasilijkatedralen.

Trötta och utmattade efter en hel dags sightseeing åt vi middag och begav oss till Jaroslavska tågstationen för att kliva på Transsibiriska tåget mot Peking vid midnatt.

Nu har vi färdats en bit och börjar närma oss Ekaterinburg och Europas gräns. Vädret håller i sig med sol och lövträden börjar spricka ut. Även tussilago och vitsippor växer efter spårkanten. Landskapet liknar det i Sverige med björkar och granar. Det skulle kunna vara mellan Gävle och Sundsvall. Tåget tuffar på i sakta mak och tiden flyter fram ganska fort. Man äter, pratar, spelar spel, läser och skriver. Vi är inte de enda svenskar ombord, vi är ett litet gäng på 10 par. De flesta är +65. Det är lugnt och skönt i vår vagn och vi har två tågvärdar som sköter om vagnen. Av och till stannar tåget och då kan vi sträcka benen på perrongen. Där står det ryska kvinnor och säljer glass och lite annat smått och gott.

Mer om livet på tåget kommer sen.

Anna Malmström
Senast aktiv - från Gävle, Gävleborgs län, Sverige