Livet på tåget

måndag 14 maj 2018 Omsk, Omsk, oblast, Ryssland

Vi har precis passerat Omsk. Vi har nu rest 2716 km längs järnvägen. Livet på tåget rullar på lungt tempo. Det finns totalt 10 kupéer i vår vagn med fyra bäddar i varje. Kupén är liten, men vi har lyckats gömma undan vår packning i olika små hörn så det känns ganska rymligt nu. I varje ände av vagnen finns en toalett med handfat. Inte den modernaste varianten, men vi har två tågvärdar i vår kupé (de löser av varandra) som städar både toaletter, korridor och kupéer regelbundet så det känns fräscht hela tiden. Mittemot tågvärdarnas kupé finns samovaren med hetvatten som vi använder när vi lagar mat. Vi har mest tagit med egen mat som går att laga med varmvatten. Havregrynsgröt till frukost, varmakoppensoppa till lunch med hårtbröd och mjukost eller kaviar. Till middag frystorkad vandringsmat. I princip alla svenskar och norrmän här har med sig samma mat, så om det blir slut hos någon kan man alltid låna från någon annan. Restaurangen ligger bredvid vår vagn. Den är fint inredd med spetsgardiner och vita dukar, men maten är dyr och inte så smakfull. Våra grannar beställde mat till lunch i går, men det dröjde nästan 4 timmar innan de fick maten på bordet. Det kan ha varit ett missförstånd eftersom restaurangvagnen har öppet bara på vissa tider och kvinnan pratar bara ryska.

Förutom att äta sitter vi och tar det lugnt. Tittar på utsikten och landskapet som passerar förbi. Idag har vi åkt genom sumplandskap med gula vassfält och små sjöar och massvis med björkdungar. Här och där passerar vi små fattiga ryska byar. Vi har passerat ganska nära gränsen till Kazakstan. Av och till stannar tåget och vi sträcker på benen på perrongen 20 minuter. Där finns små kiosker där man kan köpa grönsaker, bröd, piroger, kefir, ost, glass etc. I kupén tar vi det lugnt och läser, skriver dagbok eller spelar spel. Vi samtalar också med våra grannar. Vi har tur med vädret. Det är soligt och fint, ca 15 grader ute och 20 grader inne.

Anna Malmström
Senast aktiv - från Gävle, Gävleborgs län, Sverige