Tredje dagen på tågresan

tisdag 15 maj 2018 Achinsky District, Krasnojarskij kraj, Ryssland

Tredje dagen på tågresan. Tiden går fort. Jag har bara hynnit läsa tre kapitel i boken jag tog med mig. Det är så mycket annat som händer. Man ska laga frukost och lunch och diska och plocka undan. Man ska bädda sängen och sen sitta och titta ut genom fönstret och ropa: "Titta! Vilken fin björk!" eller "Titta! Nu åker vi förbi en by!" eller "Titta! En kyrka!". Vi åker förbi björkskog efter björkskog. Här har träden inte hunnit lika långt som i Moskva. Byarna är fattigare. Husen är byggda av trä eller timmer och vissa hus har fina utsmyckade fönsterkarmar i blått eller grönt, fast målarfärgen har sedan länge flagnat och träet börjat ruttna. Men folk lever här och ser högst normala ut. Och plötsligt stannar tåget och alla går av för att se sig omkring. Vi stannade vid Barabinsk igår och köpte piroger av lokala tanter som sålde på perrongen. De sålde också rökt fisk som såg jättegod ut. Mamma ville köpa en pirog fylld med äpple, men lyckades få tag i flera piroger fyllda med potatis och kål. De var också goda. Pappa åt till frukost idag.

Igår kväll provade vi restaurangvagnen. De serverade borstsoppa. Den var god och kostade inte mer än 500 rubel. 100 rubel är 14 svenska kronor. Vi behövde inte vänta på maten heller särskilt länge.

Inatt passerade vi Novosibirsk, men låg vi i kupén och försökte sova. Vi försöker vända på dygnet nu eftersom klockan tickar framåt hela tiden. Nu ligger vi 4 timmar före Moskva och snart drar vi fram klockan ytterligare en timme. I morgon måste vi stiga upp hela 2 timmar tidigare än idag! I morgon ankommer vi också till Irkutsk tidigt på morgonen runt kl 8.

Snart ankommer vi till Achinsk. En liten bit efter Achinsk kommer vi ha rest häften av tågsträckan till Peking, hela 3932 km. Trots den långa resan är tåget punktligt i tid. Ingen försening hittills.

Anna Malmström
Senast aktiv - från Gävle, Gävleborgs län, Sverige