Golden Gate Bridge o Sausalito samt Cliff House

tisdag 15 maj 2018 San Francisco, Kalifornien, USA

Tisdag 15 maj.

Vår sista dag i denna stad o vad ska vi hitta på? Lillemor skulle ta det lugnt o inte gå för mycket eftersom hon hade fått blåsor på sina tår. Jag tänkte gå till Golden Gate Bridge o Tuula o Cathrin hängde på. Vi tog bussen till bron, ett byte o tog en runda i turistshopen först. Sen började vi traska över bron. Vi hade tur med vädret, det var klart över bron med moln o solen tittade fram då o då. Bron är 2,7 km lång o det tog 40 min att gå över med lite fotostopp. Sen fortsatte vi mot Sausalito. Gick under bron för o komma över vägen o sen under bron igen utefter vägen som går där. Först kommer man till Fort Baker o sen kommer man så småningom fram till Sausalito. Det är nästan 5 km dit o det tog ca 1 timme.
Vi stannade till vid ett fik o tog en kaka med kaffe. Sen gick vi vidare till färjan som skulle ta oss tillbaka till SF. Löste biljett med lite trubbel, kostade 12 dollar, o gick på. Den avgick nästan med en gång. Stannade sen vid Ferry Building o därifrån gick vi till Market street o tog en buss så vi kom närmare vårt hotell.

Lillemor hade tagit det lugnt o varit inne på shoppingcentret Nordstrom. Vi duschade o gjorde oss i ordning för kvällen. Hade hemifrån bokat bord på Cliff House så det blev en busstur dit. Solig kväll med lite moln. Gick runt o kollade den vackra utsikten runt restaurangen. Atlanten o inget mer i fjärran. Bara en del fartyg. Köpte en tavla av en lokal konstnär utanför som pekade ut valar i havet. Man såg deras vattenstrålar som de blåste ut. De var jättelångt ute men man såg vattenutblåset gång på gång.

Hade bokat bord till 19 för att kunna se solnedgången så vi drog oss ner till restaurangen så småningom. Fick ett bord så vi kunde se ut genom de stora fönstren. Beställde ett jättegott vitt vin, halva priset på tisdagar. Sen blev det en jättegod lax o jag o Cathrin tog en dögod efterrätt. Vi hade en extra godismage med oss :) Tyvärr var det lite moln i vägen för en perfekt solnedgång men kvällen blev jättebra i alla fall. Helt fantastisk avslutning på dessa fina dagar här.

Vi hade tur att precis när vi närmade oss busshållplatsen så kom en buss som avgick strax efter att vi gått på. Snart hemma på hotellet igen o här pustar vi ut med tv, bok o surf. Ska snart lägga mig att läsa lite.
I morgon måste vi packa o resa hem igen

Bodil Kvick
Senast aktiv - från Arlanda, Stockholms län, Sverige