Muren
Muren

Äntligen i Kina - Ett möte med en ny kultur

lördag 12 maj 2018 Xi'an, Shaanxi, Kina

Inte lätt att hålla reda på dagarna nu efter resa genom olika tidszoner. Gårdagen förlöpte relativt smärtfritt. Blev sovmorgon för oss båda då vi inte hade någon som helst brådska till flyget. Efter långfrukost och packning av det sista beställde vi en taxi och drog småningom iväg mot Arlanda där vi möttes av ett glatt gäng, men inte alla var där, en bunt åkte direkt till Helsingfors där vi bytte flyg. Väl där var vi fulltaliga. Flyget skulle gå ca 17.30 men förstås blev det en något försenad avgång.  Efter lite middag ombord blev det förstås att sova fram till frukost. Kl 06.30 landade vi (dvs ca 00.30 svensk tid).

Att ta sig igenom passkontrollen var ett mindre lätt projekt. Trots alla fingertryck vi gett i Stockholm skulle de ha fler och få kontrollanter var uppe så tidigt på morgonen så det tog en stund. Väl igenom möttes vi av guiderna Kevin (som egentligen hete något annat på kinesiska) och Hemming (som nog också heter något annat). Med buss åkte vi in mot stan och dagens första projekt, ett besök på stadsmuren. Av få gamla murar i Kina, finns denna i princip helt intakt. Denna ska visst vara från 700-talet om jag minns rätt. Var rätt trött denna dagen så jag minns inte så mycket av allt som sades.
Efter en kortare promenad i värmen blev det gemensam avfärd i grupp för att söka den första cachen i Kina. Lite absurt att traska iväg 24 personer i rad genom en park fullproppad av människor. Vi hade fått veta att kineserna älskar att vara sociala och vara i parkerna för diverse aktiviteter, dans, tai chi, spel mm. Under åsyn av tre äldre herrar och en bunt Kineser gjorde vi det vi skulle. Samma procedur upprepades ca 200 m längre bort. Så, två loggade burkar i Kina, hurra för det!

Efter en god buffé blev det ett besök på lilla gåsens pagoda, ett buddistiskt tempel mitt i stan. Templet låg i en fin park och det blev åter en skön promenad bland böneremser och bambuträd. Naturligtvis råkade vi faktiskt hitta en burk just här också. Efter detta var de flesta ganska slut och vi åkte till hotellet och de flesta tog tillfället i akt att sova någon timme före middagen, likaså jag.

Middagen bestod av dumplings i stora mängder och många olika varianter. SÅ gott, men SÅ mättande... Som avslutning bjöds vi på en riktigt färgsprakande dansshow som hade ett ursprung i Tangdynastin, den dynasti som var föregångare till den Japanska kulturen. (Under tangdynastin åkte många japaner till Kina för att lära sig om kulturen. Dom tog förstås sederna med sig hem igen, men istället för att "utvecklas" som Kinas dynastier, stannade dom kvar i dessa seder och bruk, vilket ses än idag!)
Med så tufft program redan första dagen blev det sedan raka vägen hem i säng.

Anna-Maria Sjölund
Senast aktiv - från Uppsala, Uppsala län, Sverige