Vår guide Hemming

Köer i Kina ska inte underskattas...

söndag 13 maj 2018 Xi'an, Shaanxi, Kina

Efter en god natts sömn blev det en tidig frukost redan vid 6 för att sedan komma iväg vid 07. Trodde vi skulle vara ensamma men icke. Är det något kineser är bra på, är det att stiga upp tidigt (har vi fått lära) och det och det stämmer... så ensamma var vi inte.
Idag skulle vi till Huashan mountain (blomsterberget). Detta är ett heligt berg för kineserna och många vill besöka det och det finns många tempel på toppen. Här skulle vi åka linbana, vandra och genomföra resans höjdpunkt: planktrailen (plankor fastskruvade i berget som man traskar efter, enbart säkrad med en sele). Men inte heller här var vi ensamma, man skulle kunna sammanfatta dagen i några korta ord. Kö, kö, kö, och måååånga trappor!
Om man ska göra något i Kina, då ska man nämligen inte göra det på en söndag, var dagens lärdom. Med en utdelad lunchpåse (som mer liknade en snackspåse) ställde vi oss i den första kön för att åka buss upp till linbanestationenen, ca 30 min tog det. Så i kön till linbanestation fick vi den stora shocken, kön var obarmhärtigt lång! Det tog oss 2 långa timmar för att det skulle bli vår tur att få åka den ca 5 minuter långa linbanan, Tur dom hade matförsäljning i kön så vi inte svalt ihjäl... Efteråt fick vi veta att man inte ska göra sådana här aktiviter på dagar där kineserna är lediga (söndagar) och nu hade vi även oturen att linbana nummer två var stängd, därav samlades nu alla i samma kö istället.
Linbanan var en härlig tur som gav oss många gratis höjdmeter! Utsikten var helt magisk på toppen och inte kan vi klaga på värmen heller (25-30 grader?)...
På toppen var mycket folk och en massa försäljningar överraskande nog. Vi loggade en cache och sedan började den verkliga vandringen för att nå plankorna. Vi betade av trappa efter trappa, den ena efter den andra droppade av, höjd meter efter höjdmeter vann vi... Och svettdropparna sprutade medan vi bidrog till vattenförsäljarna lön undervägen. Ca 3 timmar tog det att ta sig upp de ca 500 höjdmetrarna med bara några få stopp, men då kom den stora besvikelsen, plankvägen var stängd för reparation... nää...!! Jaha, inte mycket att göra åt, mer än att ta lite bilder och drömma om vilket äventyr det kunde blivit. Å andra sidan efter all trappträning så var jag nog inte helt i skick att göra något sådant, vi skulle ju tillbaka igen. Så efter lite fotografering och vattenpaus traskade vi tillbaka nedåt, det tog cirka 1 timmer... men så var benen som gelé när vi kom tillbaka till den väntande skaran. Återigen kö till linbanan, för nu skulle ju alla ner... men denna gång tog det nog bara ca 50 minuter...
Skönt nog att återkomma tillbaka till bussen rejält försenade enligt planeringen, och framför all skönt att få sparka av sig skorna (möjligen mindre skönt för medpassagerarna med mina väldoftande fötter)! Det hann bli mörkt innan vi tagit oss till den väntande restaurangen. Åter igen helt ok mat serverades. Dock var nog personalen rätt nöjda när vi gick för vi hann nätt och jämnt ut genom lobbyn så samtliga lampor släkt och dörrarna låsta...
Så skönt att få lägga sig i en säng och bara sova, nöjd med en skön dag!