Irkutsk

onsdag 16 maj 2018 Irkutsk, Irkutsk, oblast, Ryssland

I morse kl 7.30 rullade tåget in på tågstationen i Irkutsk, slutstationen på den första delen av resan. Nu har vi avverkat 5185 km järnvägsräls. Vårfint, soligt väder mötte oss på perrongen samt en guide som satte oss på en buss som tig oss på en rundtur på en gång. Vi har tur med vädret. För tre dagar sedan snöade det.

Irkutsk är Sibiriens huvudstad och har ca 600 000 invånare. Här finns influenser av olika länder och byggnader som påminner om Paris och Moskva blandat med klassiska ryska fädbodliknande trähus. Staden omringas av Angarafloden som är Bajkalsjöns enda utlopp. Jag har lagt märke till att flera av bilarna här har ratten på höger sida fast det är högertrafik. Enligt vår guide beror det på att man förr importerade bilar från Japan där man har vänstertrafik.

Rundturen tog oss till flera sevärda kyrkor och katedraler samt ner till floden där vi fick fina bilder. Efter lunch checkade vi in på hotellet och fick äntligen duscha bort fyra dagars resdamm. Fräscha och rena hade vi eftermiddagen fri att utforska centrum själva. Vi strosade runt och tog bilder på de gulliga trähusen. Vi hittade också en liten marknad där jag köpte ryska pinjenötter och marmelad gjord på kottar! Jag fick smaka innan och det var faktiskt gott. Det ska tydligen vara bra mot förkylning. På kvällen åt vi på en traditionell rysk restaurang. Fisk från Bajkalsjön förstås.

Anna Malmström
Senast aktiv - från Ulaanbaatar, Mongoliet