Högt och lågt och vinkelvolten...

onsdag 16 maj 2018 Zhangjiajie, Hunan, Kina

Dagens första utflyktsmål var "Yellow Dragon Cave". Inte bara var det ett stort grottsystem men många gångar och stalakiter och stalagmiter i varierande storlek, stora salar utan där fanns även underjordiska floder på vilka vi blev runt-körda på båt, rätt fränt. Vi vandrade omkring 1,5 timme i den 40% av grottsystemet som är öppet för allmänheten. Coolt!

Efter lunch begav vi oss mot högre höjder - mot toppen av Tianmen-berget med hjälp av en 7 km lång linbana. Riktigt häftig utsikt, först över stan å sen bland bergen. Väl uppe promenerade vi runt en hel del... På "Glass Sky walk" där golvet är av glas å lååångt neråt, i skogsstigar, upp till en topp och titta på mer utsikt. Det finns även ett stort hål mitt i berget pga ett stenas för typ 1700 år sen. "Guds öga", kallas det. Vi kom dit från toppen med 7 rulltrappor. Därifrån avslutades det hela med att gå de 999 trappstegen ner (för de än som inte ville åka ett par rulltrappor till).

Nu var vi ju ännu inte nere från berget utan bara översta toppen. Vi tog oss ner i shuttlebuss via "99 kurvorna väg" ( den heter alltså så på riktigt). Kurvigt var det.. ett himla serpentinslingrande!! Å inte körde de helt sakta heller... det tjöts och skrattades en hel del på nervägen!!

Vi åt middag i Zhangjiajie å där passade vi på att sjunga å äta tårta för knatos som fyller år. Sen for vi till flyget, för nu var det dags att dra vidare igen. Vi var där 3,5 timmar innan avgång så när vi först fick veta att planet var för senat å sen inställt så var vi hyfsat "övervänt" (iaf jag). Så det blir en inatt på hotell i Zhangjiajie å förhoppningsvis ett morgonflyg till Peking, om nu det där dåliga vädret har flyttat på sig... Vi är på ett hotell som knappt har nog rum å vi vet inte när vi kommer iväg imorrn. Nåja, det lär väl visa sig....

Sofia Henriksson
Senast aktiv - från Umeå, Västerbottens län, Sverige