foljer Mozart i sparen...

måndag 14 maj 2018 Salzburg, Österrike

Hej!
Salzburg o alperna,sound of musik o Mozart.
Vilken vacker stad. 150 000 bor o lever har.
Jag bor bredvid dreifaldigheitskirche o den dingdongar rejalt.Det ar mysigt och en inrutning av dagen som kanns bra.Klockorna finns overallt i stan och jag kommer att sakna de.
Varit pa hop on hop off tur och det ger en bred bild av stan. Historia ,beromdheter,skolor, politik och det ger en kansla vart man vill komma tillbaka o upptacka mera.
Kartan fladdrar, oronlurarna ar insatta och nar jag hittat ratt kanal for spraket sa ar det bara att njuta.
Mozart foddes har och jag var inne i det hus och trampade pa golven dar den lille Amadeus och hans syster Nanner vaxte upp.Bara 2 av flera syskon nadde vuxen alder.Han sjlv blev bara 35 ar
Sitter pa Mozartcafeet och ater glass o funderar hur en 5-aring kan komponera sina forsta musikstycken och som 14 aring ar han med o skriver for milanooperan.Trollflojten ar en av hans 600 verk!
Hur gick detta till?
Vad fick honom till att gòra detta sa stor del av sina dagar?Undrar vad hans far sa nar den lille hellre ville leka i det val till tagna musikrummet med 3 pianon?

Gick pa kvallen till en slottskyrka och fick hora hans komponerade  vackra musik pa piano o cello.
De spelade aven Bach o Rachmaninov. Kyrkorns akustik  passar bra till konsertlokaler.
Vaknar i familjehotellet pa bergstrasse. Far en god frukost och tar mig till Hauptbahnhoen och taget tuffar vidare mot Venedig....

Maria Tawhid
Senast aktiv - från Sollefteå, Västernorrlands län, Sverige