Bajkalsjön

fredag 18 maj 2018 Irkutsk, Irkutsk, oblast, Ryssland

Igår hade vi en fri dag i Irkutsk och Sibirien bjöd på riktigt sommarväder. Allt i centrum är inom gångavstånd. Vi promenerade ner till en marknad och strosade runt där bland lokalfolket. De sålde allt. Färsk frukt och grönsaker, fisk, kött, mjölk, kvarg, kryddor, te, kaffe, bröd, kakor, blommor och växter, torkad frukt och pinjenötter. Det finns ett speciellt sibirisk pinjeträd som växer här och överallt säljer de pinjenötsprodukter. Pinjenötsolja, pinjenötschoklad, pinjenötsmarmelad, pinjenötsglass med mera. Vi köpte förstås pinjenötter. Och ryskt te. Vi provade också rysk svagdricka som heter kvas, eller KBAC på ryska. På eftermiddagen tog vi en båttur på floden Angara och tittade på staden från vattnet. På kvällen  innan middagen, köpte vi en liten burk äkta rysk kaviar för 4000 rubel i en vanlig supermarket och åt med bröd på hotellrummet. Det smakade liknande som rom, fast den var mjukare och inte lika salt och romkornen var större. Det liksom smälte i munnen. Det som är så speciellt med rysk kaviar är att den är svart från början och inte färgad som all annan rom.

I dag har vi varit på en dagsutflykt till Bajkalsjön. Den djupaste och renaste sjön i hela världen. Den rymmer 20% av allt sötvatten i världen. Den har flera inlopp, men endast ett utlopp. Om inloppen skulle sluta fungera skulle det ta 80 år för Angarafloden, sjöns enda utlopp, att dränera hela sjön. Här lever mer än 3000 olika fiskarter och även sälar. Troligtvis invandrade från ishavet via Lena som en gång satt ihop med sjön. Vattnet innehåller nästan inga mineraler och är väldigt klart. Man kan se flera meter ner i sjön. Som djupast är den runt 1600 meter. På vintern fryser den och islagret är runt 1,5 meter tjockt. Den fryser först i norr och vintern kommer redan i augusti längst norrut, men då kan man fortfarande bada i södra delen av sjön. På botten finns det varma källor som bubblar upp till ytan och smälter isen på vintern så det är farligt att ge sig ut på skridskor om man inte känner området. Vi besökte ett museum som förklarade geologin kring sjön och ett akvarium med fiskar från sjön. Det var väldigt intressant och tyvärr minns jag inte allt att återberätta.

Vi tog också en båttur på sjön. Det blåste en del. Mössa, vantar och en extra jacka satt inte fel. Vi åkte förbi flera observatorier längs stranden. Det verkar vara ett bra ställe att observera natthimlen på. Där fanns även ett solteleskop som såg ut som en hoppbacke. På andra sidan kunde vi se höga berg med snö fortfarande kvar på topparna.

Trötta och slut efter en heldag med sightseeing är vi nu tillbaka på hotellet och packar. I morgon fortsätter tågfärden mot Mongoliet.

Anna Malmström
Senast aktiv - från Gävle, Gävleborgs län, Sverige