Turistande i Peking

fredag 18 maj 2018 Peking, Kina

Att resa på det här visst, med planerade aktiviteter dagarna i ända och väldigt lite egentid, gör ju att egna önskemål får anpassas till dygnets övriga tider och att man får kompromissa bort nånting annat - igårkväll blev det mer fokus på öl och socialt umgänge än caching (vi skulle ju fira syttonde mai). Just idag blev det sömn som fick stå åt sidan för en liten cachingutflykt. Dagens ordinarie program skulle starta kl. 8, så vi var ett gäng på 11 pers som lämnade hotellet kl. 05.20 för att vinka in tre taxibilar och åka till en park. Guiden hade skrivit en lapp på krumeluriska med vad platsen vi ville åka till hette. Vår (Jag, Bernt och Sigge) taxichaufför verkade väldigt förvirrad och skrev in nåt i GPSen och uppmanade oss att hoppa in. Vi klev in trots att vi kände oss vääääääääldigt osäkra på att han visste vart vi skulle och vår kommuniationsmöjlighet var klart begränsad. Men Bernt höll koll i vår GPS och gjorde glada tummar upp och vi hamnade faktiskt rätt!! Sällan, för att inte säga aldrig, har jag hängt på låset till en park som öppnar kl 06. Den stackars biljettförsäljerskan som vår några minuter försenad, såg oerhört chockad ut över att där var kö när hon väl kom dit. Precis innan dess hade vakten lyckats förmedla att vi väntade på nån å att vi kunde gå in och betala när vi kom ut igen, utan gemensamt språk. Tilläggas bör att vi inte var de enda som trots arla-timmen hängde på låset, där fanns oxå ett gäng stretchade kineser. Nåja, till slut var vi inne å bland promenerande, joggande och tai chi:ande kunde vi traska runt och logga 4 cachar (varav en var en s.k FTF, alltså förste hittare). Bortsett från cachandet så tyckte jag det var fascinerande att uppleva alla dessa morgon-park-aktiviteter och hur många som faktiskt var där. Mest - men int enbart - pensionärer (som f.öv är från 60 år här. Kinesiska ordet för pensionär har jag glömt men det var en kombination av orden "dra sig tillbaka" och "vila"). Sen en taxi tillbaka till hotellet, lagom för att äta frukost med de som valt att inte följa med.

Dagens första stopp var Kejsarpalatset/Förbjudna staden (med en liiiiiiiiten cache-detour). Kejsarpalatset är ju en del av Förbjudna Staden. Allt är fascinerande stort - 380 byggnader med 9000 rum. Jag tyckte iofs de flesta byggnader såg ganska likadana ut och kunde aldrig riktigt avgöra om vi gått ett varv och kommit tillbaka till samma eller om vi var på en ny gård. Vi fick lära oss en massa om historia, byggnader, kuriosa, kristider, dynastier, kejsare och konkubiner och ska jag vara ärlig så verkar det ha varit ett rätt trist jobb att va kejsare! Oavsett vad kändes det spännande att traska runt på historisk mark! Men puh så svettigt då solen tittat fram!!!

Sen förflyttade vi oss till sommarpalatsen, via detouren  förbi en stor pärlbutik där vi fick lära oss om pärltillverkning, äkta och oäkta pärlor sant möjlighet att köpa sjuttiofjorton pärlprodukter. Jag vart lite sugen på pärlhalsbandet för en miljon men Hade tyvärr glömt börsen på bussen! ;)

Vid sommarpalatset åt vi lunch. Det var nu eftermiddag så det var mer än välbehövligt!!!
Vi fick lära oss om mer tragiska kejsar-öden.. en kejsare, vilken det nu var, vår otroligt styrd av sin mamma. Hon valde hans fru och kejsaren å frugan umgicks blott 3 dagar, sen levde kejsarinnan för sig själv i sommarpalatset i tio år. Kejsaren var något av en visionär och startade en reform, som enbart varade i 100 dagar, då mamman inte uppskattade det och ville behålla det gamla. Så hon murade helt sonika in honom i ett hus på sommarpalatset i 10 år och dödade alla andra reformister. Kejsaren dog vid 30 års ålder och mamman dog dagen efter. Man har i modern tid analyserat hårstrån å tror att mamman förgiftade honom då hon ville förhindra att han startade en ny reform efter hennes död. Henning-guiden menade att kineserna ser det som att de redan missat en industriell revolution och att de därför är så noga med att hänga med i dagens it & teknik -utveckling.

I område fanns fina parker att ströva i och även en hel del cacher. Därtill hade de även byggt en 800 meter lång promenadgång med tak, där det fanns 1000 olika målningar.  Då alla har olika önskemål och tempo bestämde vi att det skulle vara fri-hopp-å-lek fram till en viss återsamlingstid. Bernt, Sigge, Patrik, Kicki och jag gick först till en cache vi inte hittade och sen köpte vi en glass och satte oss på en fin plats och njöt av omgivningen.

Dagens sista utflyktsmål var Himmelska Fridens Torg. Guide-Henning var nog med att påpeka att vi skulle undvika att fota både poliser och militärer och vakter då det fortfarande är hårdbevakat och känsligt med protester på platsen. Det kändes allt mäktigt att trampa på så historisk mark!!

Sen hade vi faktiskt kvällen och middagen fri!! Bernt, Sigge, Patrik, Kicki, jag och Anna-Karin valde att inte åka med bussen tillbaka till hotellet, utan att promenera. Vi gick bland butiker och restauranger på bakgator och smala gränder. Det kändes skönt att få ströva fritt å titta på lustiga grejer i egen takt- eller att för den delen få sätta sig ner på Starbucks och dricka riktigt kaffe i lugn och ro! Vi hade så mysigt att vi faktiskt kom hela vägen till hotellet utan att äta middag. Vi lämnade väskor och gick på nåt ställe i närheten av hotellet. Vi träffade medresenärer som påpekade att vi inte skulle beställa en rätt var utan att rätterna kommer för att delas på. Vi pekade på lite olika bilder i menyn och fick oss ett rejält skratt när det vi trodde var nån sorts friterad kyckling visade sig vara friterad pumpa - som serverades med strössel!!!!

Kvällen avslutades som igår - med öl och skratt. Men den här gången köpte vi med från supermarketen å satt ett gäng utanför hotellet å snackade skit.

Goooodnatt nu!

Sofia Henriksson