Mongoliet

söndag 20 maj 2018 Ulaanbaatar, Mongoliet

Vi lämnade Irkutsk med det kinesiska tåget nr 4 igår morse och färdades längsmed Bajkalsjöns södra strand till Ulan Ude. Bajkalsjön är som ett stort hav. Det var jättefint att titta ut genom tågfönstret och se allt det blåa flyta förbi. I Irkutsk regnade det när vi gav oss iväg, men framme i Ulan Ude sprack det upp till blå himmel. Det kinesiska tåget var inte lika fint som det ryska. Vi hamnade i en vagn där tågvärdarna rökte cigaretter och stekte mat gelatin tiden. Och så eldade de med kol i samovaren. Om ni föreställer er en samovar gjord att guld eller silver så har ni fel, den liknat snarare en rostig gammal varmvattenberedare. Huvudsaken det finns varmvatten i alla fall.

Naturen har hittills påmint mycket om naturen hemma i Sverige, men efter Ulan Ude började tåget svänga söderut och på en gång skiftade landskapet till något helt annat. Plötsligt känns det att vi befinner oss utomlands. Sandklädda berg och kullar kom fram och träden försvann och byttes mot bruna grässlätter. Tåget följde en ringlande flod så vi kunde ta fina bilder på loket. Vi började se fler djur också, bl.a kossor, får och vilda hästar. Hittills har vi inte sett så mycket djur efter vägen, mest fåglar och en kanin utanför Moskva. Mindre skräp efter tågrälsen syntes också. I Ryssland kastar de allt skräp ut i naturen.

Framåt kvällen närmade vi oss gränsen till Mongoliet. Där blev det passkontroller och genomsökning av hytten och packningen på både ryska och mongoliska sidan. Hela proceduren tog runt 4 timmar. Vi fick förstås inte lämna tåget eftersom vi nu lämnade Ryssland och klev in i ett annat land. Vi kom inte i säng förän vid midnatt. Trots stenhård säng sov jag ändå ganska bra, förutom värk i höfter i vissa lägen.

I morse anlände vi tidigt till Ulan Bator, Mongoliets huvudstad. Den har 1,4 miljoner invånare. Här bor hälften av alla invånare i Mongoliet. Ulan Bator är en modern stad med höga hus och torg. Längre ut bor folk i vanliga tegelhus och varje trädgård står det minst en jurta. De ser ut som små, vita, cirkustält. Mongolerna älskar tydligen att bo i sina jurtor. Från början är de nomadfolk och Ulan Bator har flyttat 27 gånger innan den bestämde sig för att stanna just här för många, många år sedan. Det tar 1,5 timmar att riva en jurta och 2 timmar att bygga upp den igen. I morgon kommer vi åka ut till en camp med jurtor och bo där i två dagar. Det ska tydligen bli kallt från och med i morgon, runt nollgradigt och till och med snö.

Idag har vi haft sol och 27 grader. Vi har gjort sightseeing i staden. Vi besökte bl.a ett buddisttempel och ett palats, stadens torg med en jättestaty av Djingis Khan och en fabrik som tillverkar cashmerekläder. Mongoliet exporterar tydligen en hel del cashmere, men framförallt kol. Luften här är torr och inte så ren. Vi har dock tur att just under denna årstid är luften som renast.

Anna Malmström
Senast aktiv - från Gävle, Gävleborgs län, Sverige