Egendag med kontraster

söndag 20 maj 2018 Peking, Kina

Sista dagen... Som alltid undrar man hur tusan det är möjligt att tiden har gått så fort. Fast med tanke på allt vi hunnit med så är det kanske inte så konstigt egentligen... Man är alldeles vimmelkantig av intryck och upplevelser och tidsförvirring (även om det är något bättre nu sen jag ställt om mobilklockan som fastnat på finsk tid).

Idag stod egentid på programmet så vi gick starkt ut med att ta sovmorgon, kändes skönt efter nattens ölande på vårt nya favvohängställe - hotellparkeringen! :D Sigge ville fokusera på caching och följde med Mona och Anna-MARIA. Patrik, Kicki, Bernt och jag fick istället med oss Urban som liksom vi hellre ville ta dan som den kom, upptäcka stan i lugn å ro och snarare ta någon cache ifall vi passerade den.

För att komma dit vi tänkt behövde vi åka tunnelbana, 3 olika linjer och 2 byten, vilket vi klarade av med bravur, inte en enda felåkning eller fel-gång! Först åkte vi ut till de modernare delarna, fulla av höga och smålustiga glashus. Inte utan att jag och Bernt fick lite Dubai-vibbar... Vi tog en selfie framför Citic Tower (även kallad China Zun), Beijings högsta byggnad (528 meter högt), drack kaffe och tittade på inomhusskridskoåkare i China World Mall, en salig blandning av unga och gamla, nybörjare och mer proffsiga, piruettiga konståkare och små hockeykillar, alla på samma lilla rink, en del med skyddsutrustning men de flesta utan.

Sen tråcklade vi oss med tunnelbana till Lama Templet (för att logga en virtuell cache). Klart coolt ställe som innan det blev tempel varit bostad för någon prins. Där fanns flera tempelbyggnader och mellan dem små innergårdar. På innergårdarna brändes rökelser och knäböjdes och bads till höger och vänster. Det kändes som att i varje tempelbyggnad vi gick igenom så blev Buddha och de andra statyerna större och större. När vi kom till sista... stod där en 25 meter hög Buddha staty, utskuren från ett å samma träd (för vilket det hamnat i Guiness världsrekordbok). Otroligt häftigt! Tyvärr fick man inte fota där inne å små munkar sprang omkring och såg till att den regeln efterlevdes.

Vi strosade liter mer i där området, vid gamla stan, käkade lunch och tunnelbanade oss mot Himmelska Fridens Torg för att följa shopping-gatorna. Kaffepaus på Starbucks. Promenerade runt och tittade i små butiker och smala gränder och marknadsgator. Shoppade lite och prutade mycket. Dagens bästa prutning blev en själ som började på 130 kina-pengar men slutade på 20. Vid tillbakakomst till hotellet hade jag gått ca 25 000 steg.

Sen middag- bästa hittills - å på kvällen sista ölhänget med gänget.

P.S. Det var inte vi som vår fylletrattsrna som spelade kinesisk fjäderboll i korridoren

Sofia Henriksson
Senast aktiv - från Umeå, Västerbottens län, Sverige