Jalman Meadows

onsdag 23 maj 2018 Ulaanbaatar, Mongoliet

Vi har spenderat två nätter i mongoliska fjällen i ett jurtcamp. Det var precis uppbyggt för säsongen och vi var de första gästerna i år. Färden dit var lång. Vi åkte fyra timmar över stepp och fjäll med gamla ryska bussar. Det fanns inga vägar utan bussen körde "off road". Ungefär som att vandra i fjällen, fast med buss som lät som den skulle kollapsa när som helst. Landskapet i Mongoliet är kargt och torrt. Här finns inga skogar, men i dalarna växer små dungar av lärkträd. Vi åkte förbi landskap som påminner om Island. Här och där kunde vi se små jurtor och flockar av hästar, kossor och får. Annars är det inte många djur som kan leva vilt i detta land just pga de extrema temperaturskiftningarna. Ena dagen kan det vara sommarvärme, nästa dag sjunker temperaturen 20 grader. De vilda djur som lever i Mongoliet är t.ex björn, varg, smågnagare, fåglar, vildhästar och vit leopard. De hästar som vi ser på slätterna är inte vilda, det är någon bonde som äger dem, men de får springa fritt ute på fjällen, ungefär som renarna hemma. De riktiga vilda hästarna gömmer sig någonstans i skogen, de är dessutom få.

På morgonen när vi lämnade Ulan Bator var det närmare nollgradigt och små snöflingor föll från himlen. Det sprack sedan upp och himlen blev blå, men fortfarande kallt och mycket blåsigt. Tur att vi tog med varma kläder.

Vi kom så småningom till ett jurtcamp som heter Jalman Meadows som ligger på en liten platå. Nedanför i dalen rinner en vacker flod och runtomkring finns fina berg och lärkskog. I det här området växte Djingis Khan upp. Det var jättemysigt att bo i en jurta. I campet fanns det 15 jurtor med två sängar i varje och så i mitten en stor jurta som var restaurang där vi åt frukost, lunch och middag. Personalen var mycket trevliga och såg hela tiden till att vi inte skulle frysa genom att elda i kaminen. Varje jurta var inredd med möbler med vackra dekorationer i orange och blått. Insidan var mycket större än utsidan. I mitten fanns en vedeldad kamin och möblerna stod efter väggarna. Golvet var av trä. I campet fanns också en biblioteksjurta och en massagejurta och flera duschar (vattenhink i taket). Toaletterna var förstås dass, men fräscha. Det blåste en hel del så det var inga bekymmer med dålig lukt.

Vi fick rida mongoliska hästar vilket var en upplevelse. Vi red ner i dalen, korsade floden och red genom lärkskogen där vi stötte ihop med en flock hästar och deras små föl. Och så red vi upp på en platå och hade underbar utsikt över hela dalen. Man kände sig som i en vilda-västern-film.

Vi fick också besöka en riktig mongolisk familj i deras jurta. Det var väldigt intressant. Det var en mamma och pappa och ett barn på två år. De var ungefär lika gamla som jag och ägde en hel flock med hästar, kor och får. De hade också tre till barn, men de skickas till skolan i närmsta stad när de är 6 år och får bo på internat. Det är gratis. Barnen får komma hem 1 vecka ca varannan månad, samt på sommarlovet. Familjen väntade nu sitt femte barn. De levde ett väldigt enkelt liv och försörjde sig på sin boskap, turism och att göra yoghurt. De hade precis flyttat hit eftersom här ligger deras sommarboende. De flyttar till ett annat ställe när hösten kommer. De hade fyra ställen de alternerade att bo på, ett för varje årstid. Deras jurta såg ut som våran, fast enklare. Mamman bjöd på hemmagjord yoghurt. De använder bil eller motorcykel när de förflyttar sig över fjällen eller till byarna. När vi var där kom deras släktingar och hälsade på, de bor i en jurta lite längre bort på kullen. De hade också flera barn.

I morse åkte vi tillbaka till Ulan Bator. När vi var nästan framme pajjade ena bussen. Då klämde vi in oss allihop i en buss och fortsatte in i stan. Vi sover en natt till här, sen bär det av med tåg igen mot Peking!

Anna Malmström
Senast aktiv - från Gävle, Gävleborgs län, Sverige