Live at the Budokan!!!

onsdag 23 maj 2018 Tokyo, Hachioji, Japan

Vi anlände till Naritaflygplatsen utanför Tokyo och fick där tag i både våra Passmo/Suica(tunnelbane/busskort) och tågbiljetter till stan. Vi bor på ett hostel strax norr om templet i Asakusa. Vi tog oss efter lite återhämtning mot Shibuya för att vandra längs de neonupplysta gatorna fulla av människor som var ute för kvällsshopping, barrundor eller kvällsvard. Vi hade till lunch tagit japansk curry och till kvällsmat blev det ramen och japanska stekta dumplings (gyoza eller något sånt). Vi tog sedan en alldeles för dyr öl på en Hub (pubkedja i japan) men hittade sedan en perfekt bar, 300 coin bar. Nästan alla öl och drinkar kostar m.a.o 300 yen (ca 25 kr). Vi tog efter att ha klappat Hachiko oss tillbaka till Asakusa med metron vid midnatt för lite välbehövlig vila.
Igår mötte vi upp med en gammal vän som också besökt Tokyo i dagarna men han har gjort det för att se sumo. Vi började dagen med att ta oss till Harajuku. Mitt intryck är lite att japan tappat självförtroendet. Inte alls samma subkulturer som tidigare och modet känns fegare och tråkigare. Kanske är det så att det koreanska inflytandet i Asien har påverkat även detta. Glatt hörde jag även kpop på Tokyos gator men något som skönt nog inte hittat hit så är det den koreanska manliga fluffiga, helluggsfrisuren. Denna styggelse märker man direkt lyser med sin frånvaro för här finns samma uppsjö av frisurer som i västerlandet. Från Harajuku vandrade vi till Omotesando,  hittade lite mäktiga kläder i en Onitsuka Tigers butik och det blir nog inköp där på fredag/lördag. Från Omotesandos mysiga smågator och märkesbutiker hamnade vi sedan i Shibuya igen. Jag hamnar ju lätt där när jag är i Tokyo då det är min favoritplats. Vi tog oss sedan till Budokanarenan och Yasukunitemplet för lite samtidshistoria. Några metrostop senare stod vi sedan utanför Tohokontoret i Hibiya. Utanför kontoret har de rest en Shin-Gojirastaty, Shin-Gojira är som alla vet den senaste japanska filmversionen av the king of monsters, Godzilla. Vi vandrade lite i parken vid Hibiya och tittade sedan på kejsarpalatset på avstånd. Ytterligare promenad senare så tog vi metron och tillbaka till Asakusa. Hungern tärde nu på oss och vi hittade ett ställe som serverade Okonomiyaki, denna lite pannkaksliknande japanska rätt fick vi med fläsk i. Mycket mättande och gott. Vi avslutade aftonen på en lokal bar för en drink och när vi kom in var där fullt liv. Några japaner hade någon ”arabisk"show och spelade någon technovariant av orientalisk musik, slog på trummor samtidigt som en storbystad uppsminkad japanska dansade magdans. En surrealistisk upplevelse minst sagt då baren var minimal och publiken var några affärskvinnor. Passande avslutning på en dag där våra fötter bar oss fram i över 25 km. Onekligen har stegen tagits denna resa då vi säkert snittat ca 20000 om dagen.

Tr
Senast aktiv - från Halmstad, Hallands län, Sverige