Kaiju attack!

lördag 26 maj 2018 Tokyo, Hachioji, Japan

Igår påbörjades dagen med en resa till stadsdelen Shinjuku. Shinjuku är Tokyos administrativa och kommersiella centrum och här finns också världens mest av personer trafikerade järnvägsstation. Att leta sig upp från denna station till rätt stadsdel är är famna sig fram i en labyrint i mörkret. Vi kom upp något fel men inte vansinnigt fel. Och det är såklart roligare att se stadsdelen från ovan jord än i stationens alla korridorer. Mitt resesällskap var sugen på att pröva sushi så vi hittade ett litet ställe som såg ut att ha hög kvalité. Då kag själv undviker fisk, alger och kräftsdjur i det längsta så beskådade jag bara ätandet med en kall asahiöl i hand. Efter att ha lämnat sushin bakom oss stegade vi mot Kabikicho. Tokyos största nöjesdistrikt som också huserar ett Red light distrikt. Här finns stora biografer och en massa barer, men också då porrbutiker, hostessbarer och prostitution. Nu var vi där på dagtid och såg inte så mycket mer än Tokyos ungdomar som roade sig på restauranger och barer. Här finns även en robotrestaurang. Det var inget vi besökte men skyltarna utanför var mäktiga. I västra delen av Kabikicho så tornar Tohos (japanskt filmbolag) upp sig med sitt biografkomplex och Shinjukus egen ambassadör hudud sticker upp sitt huvud över stadsdelen med en klo vilande på byggnaden. Godzilla är det som är stadsdelens ambassadör och det är en mäktig syn att se monstrens konung, den mäktigaste kaijun blicka ner över stadsdelen. Efter en rundvandring så var sinnena alldeles mätta av intryck och vi tog oss tillbaka till Asakusa för vila och några japanska alkoläsk (jag vet inte bättre hur man ska beskriva dem, men de är jäkligt goda och ger med sina 9% en rejäl kick). Anledningen till drickandet var att vi för första gången under resan tänkt gå på nattklubb (vi försökte visserligen i Seoul men snsågs vara för gamla, hahaha). Så framåt kvällen tog vi oss till Shibuya för att hitta en passande nattklubb. Innan dansandet kunde påbörjas så åt vi på ett grillställe. Vi beställde in lite allt möjligt, fläskspett, nötspett, några spett där kött hade lindats kring kimchi och ost, lite bönor, pommes och kycklingvingar. Dessa kycklingvingar var helt fantastiska med sin kryddning och krispighet. Efter denna goda mat tog vi oss till en rockbar. Tyvärr var många av gästerna uselt musikaliskt bevandrade turister och alltför mycket amerikansk skräphårdrock spelades. Som gäst fick man nämligen lämba önskemål på lappar men varken Kvelertak eller Turbonegro hamnade på spellistan trots att jag lämnade dem. Däremot fick jag igenom en önskning på Guitar Wolf vilket var välbehövlig japansk gitatrmangel bland de många internationella låtarna. Roligast var dock när det kom någon udda japansk rocklåt som fick de japanska gästerna att stämma upp i sång. Vi besökte sedan kvällens första nattklubb Gaspanic i Shibuya. För att få vistas i den lilla lokalen så behöver man beställa något i baren. Men det räckte med carsin öl för oss då det är en liten lokal och stekhett därinne. Men japanerna som var där dansade glatt omkring. Istället hamnade vi på en Hub pub och det var lyckat. Inte samma trängsel och vi socialiserade med både turister och japaner. När klockan började närma sig 03 så kom danssuget och vi hittade en stor nattklubb som hette TK Shibuya. Välsigt kul att vara på en internationell nattklubb igen. Har inte varit på något liknande sedan Shanghai. Bara ren dansmusik och en massa lasrar. Uppe på platåer stod det danserskor och vid en stålstång körde en tjej poledance (påklätt förstås). Påminde m.a.o mycket om nattklubbarna i Shanghai och framför scenen där DJn spelade var hela lokalen i gungning av dans. Runt 04.30 så stängdes nattklubben och vi tog oss en burgare innan vi kunde sätta oss på metron hem (metron börjar gå kl 05).
Det var jäkligt skönt att krypa ner i sänger kring halv sex när dagen tillsist avslutades. Men återigen en fantastisk dag i en fantastisk stad. Så jäkla kul att ha möjligheten att uppleva sånt här.

Tr
Senast aktiv - från Halmstad, Hallands län, Sverige