Peking

söndag 27 maj 2018 Peking, Kina

Peking är en jättestad. Jag hade föreställt mig att det skulle vara smutsigt och fattigt, men den del vi har sett är väldigt modern med höghus och shoppinggator. Tyvärr är luften förorenad och smoggen hänger tung över staden. Den blå himlen ser grå ut och husen längre bort på gatan försvinner i en dimma. Annars är gatorna rena och städade. Det är varmare här än i Mongoliet, 30 grader och sol. Vi har redan hunnit göra en del sightseeing. Vi har varit till Himmelstemplet och åkt cykeltur i Hutongerna, som är en äldre del av Peking med gamla hus. Vi fick sitta två och två i en vagn som drivs av en cyklist. Det var avkopplande att susa fram bland gränderna och titta på gamla Kina. Himmelska fridens torg och den Förbjudna staden har vi också hunnit se. Dit kommer det mellan 60-80 000 besökare varje dag! Det var väldigt trångt, men fascinerande, stora, gamla byggnader.

Kinamat har vi också ätit. Här äter man många små rätter med ris. De äter mycket stekta och kokta grönsaker som jag ibland inte kan namnet på. De använder också en hel del tofu och geléaktig mat. Soya har de på nästan allt, vilket kan göra det svårt för mig att äta eftersom det är omöjligt att veta om den är glutenfri eller inte. Jag håller mig till grönsaker och ris och frukt. De säljer massa frukt på gatan på kvällarna utanför hotellet. Ananas är min favorit.

Vi har också besökt en silkesfabrik och sett hur larver spinner silkestrådar som de rullar upp på spolar till tråd. Larverna bildar sen kokonger som man kan trycka eller spänna ut till stora silkesnät. En kokong räcker till 1200 meter silkestråd! Vi fick själva testa och se hur de gjorde täcken och kuddar.

En kväll gick vi på en akrobatshow. Det var helt fantastiskt hur de jonglerade med paraplyn och tallrikar och åkte motorcykel inuti en kula.

Vi har förstås också besökt den kinesiska muren. Det finns flera ställen utanför Peking där man kan titta på muren. Vi åkte till Mutianyu. Det var varmt och en hel del trappsteg, men på toppen hade vi fin utsikt över den ringlande muren och bergen runtomkring. Vi har också besökt sommarpalatset som var kejsarens sommarbostad och en cloisonnéfabrik som är kopparföremål som man utristat mönster på och målat. Sen har vi förstås besökt en del marknader.

Internet fungerar tyvärr inte så bra här så bilder får jag lägga upp senare.

Anna Malmström
Senast aktiv - från Gävle, Gävleborgs län, Sverige