Vi lämnar Deli och parnassen

Dagen då både Lidl och BMW:s strateger svek ...

tisdag 12 juni 2018 Platamon, Grekland

Dagen när både Lidl och BMW: strateger svek …
Vi lämnar parnassen i morgonsolen via en slingrande bergväg. Utsikten över dalen vid berget Parnassos tar nästan andan ur en, och man förstår att den gamle guden Zeus utsåg detta till världens navel. Vår färd tar oss norrut förbi Lamia, Larisa och till semesterorten Platamonas vid västra stranden av Thermaikosviken.
Efterhand planar landskapet ut, odlingarna blir allt större och de sista milen kör vi genom oändliga fält av brödsäd, grönsaker och blommande solrosor som hela tiden vänder sitt gula ansikte mot den brännande solen.
Dagsprogrammet belastas inte av någon generalplan, så vi tar dagen som den kommer. Arne kan inte smälta att vi saknar bitsocker, så vi söker upp närmaste Lidl, eftersom han påstår att där finns allt. Nej, vi fick böja oss för den grekiska kulturen att inte bruka bitsocker och inhandlade ett paket strösocker som substitut. Dock erbjöd den välsorterade affären söta kaffebröd av olika slag, så vi bunkrade upp för kvällskaffet på hotellbalkongen.
Eftersom jag för ett par dagar sedan tappade mitt "njurbälte" (inhandlat på Lidl!), föreslog Arne att vi skulle besöka en BMW-handlare i Larisa. Sagt och gjort. Vi tryckte på BMW-knappen på navigatorn och Garmin levererade en liten rutt därstädes. Vi knogade iväg i 34 gradig värme på övertrafikerade gator och nådde efter en halvtimme en BMW-handlare. Där såldes både bilar och motorcyklar i en byggnad lika mysig som ett undersökningsrum på ett sjukhus! Sortimentet bestod endast av accessoarer, typ kaffemuggar, tshirts och halsmuffar. Precis det man inte behöver, men det har BMW:s strateger inte förstått ännu.
Sista biten mot Platamonas körde vi lite betalväg för att stärka den Grekiska kassan. Alla tycks ju besjälade av den uppgiften. Till och med ett litet café på landsbygden kan utan att blinka ta 8 euro för två fika! Grekland är inget lågprisland, prisnivån ligger snarare i paritet med den Sverige. Exempelvis kostar bensinen ca 1,7 euro/liter!
Vårt hotell ligger bara 50 meter från havets rogivande svall. Rakt i öster ca 30 kilometer bort över havet ligger den egendomliga munkrepubliken Athos. Jag tycker mig se berget Athos över horisonten, men Arne påstår att jag inbillar mig. Men jag vet att det ligger där oavsett om man ser det eller inte. Athos munkar strävar säkert efter den högsta gudomligheten, men dom kommer aldrig att nå de höjder som de gamla gudarna vid berget Parnassos …