Björnvarning i Kastoria!

onsdag 13 juni 2018 Kastoria, Grekland

Första delen av dagens rutt gick över berget Olimbos till Polifitos stora vattenreservoar. Fina bergsvägar och efterhand ett allt öppnare odlingslandskap. På väg nedför berget kom vi ikapp en skåpbil lastad med kycklingar. De såg alla så lugna och harmoniska ut trots den kurviga vägen. När vi passerade ekipaget hörde vi hög musik från bilen. Kanske spelade föraren för kycklingarna, så att de skulle hålla sig lugna?
De sista milen till Kastoria körde vi på motorväg. Vädertjänsten hade hotat med eftermiddagsregn, och vi ville undvika detta. Motorvägen innehöll många varningsskyltar för BJÖRN, och extra starka stängsel löpte efter vägen. Jag frågade på hotellet sedan hur allvarlig den där björnvarningn var. Hotellvärden menade att motorvägen skar av en naturlig passage för björnarna, när de skulle byta skogsområde. De rusade dessutom så snabbt och oberäkneligt över vägen, att det fanns fog för skyltarna!
Vi bor i Kastoria, ett gammalt samhälle till huvudsak förlagt till en halvö i sjön Orestiada. En turistort som till största delen lever på turism och pälstillverkning! Det är svårt att se en marknad för minkpälsar när det är 32 grader varmt ute, men dammodet och vintern kanske räcker till.
Efter en liten lur på sängen, snavade vi iväg nedför de stensatta gatorna till en traditionell Kastoriansk restaurang. En utsökt hönssoppa och Kastoriansk pasta med korv och ost fyllde våra magar mer än väl. Märkligt nog hade restaurangen ingen fiskrätt, trots att fisket är betydande i sjön. Här fångar man bl.a. abborre och gädda!
Den gamla staden på halvön är ett gytter av hus, vägar, gränder och trappor. Vandringen tillbaka till hotellet blev ett äventyr bland gamla hus, men löste sig när Arne till slut ansåg sig har råd att slå på roamingen på telefonen och leda oss rätt. Många hus liknar förresten de gamla hus man ser i Turkiet med en överskjutande utbyggnad av trä. Säkert ett arv från den gamla ottomanska tiden, då turkrna styrde området.
Jag bävar för morgondagen när vi skall köra härifrån, och hoppas att det inte regnar, ty då blir den här typen av gator såphala. Morgondagens tur innehåller två gränsövergångar, till Albanien och Makedonien. Därefter rakt upp i Makedoniens berg till Debar. Sök reda på den platsen på kartan, så möts vi här i morgon igen!

Lars-Erik Holmberg
Senast aktiv - från Perstorp, Skåne län, Sverige