Färd mot norr

söndag 10 juni 2018 Norje, Blekinge län, Sverige

Sista natten i tältet är avklarad. Har ju varit hur bra och mysigt som helst. Varmt och torrt. Vaknar förvånansvärt tidigt och som alla andra dagar,  pigg. Måste vara Blekingeluften som gett mig den energin och våra grannar som pumpat oss med glädje och dumheter. Idag har vi kostat på oss att köpa drickyoghurt och ny fräsch pepsi. Skippar den torra formfranskan.

Lite trist är det när man börjar plocka ihop tältet och alla kläder och grejer vi haft med oss. Vi har varit duktiga på att hålla rent runt vår plats. Har sett hur måsarna och stararna tittar på oss när vi sitter och chipsar på nätterna 🤣
När vi så tryckt in allt i bilen och gjort plats i baksätet för codrivern 👍 är det bara farväl:et kvar 😥 Lite bilder, kramar och Facebook inbjudningar. Tjejerna är redan halvvägs i sina tankar hos oss. Funderade om vi hade sovplatser till de 4 och svar JA. Klart vi har.

Några ekipage var så snabba att dom åkte redan i natt efter sista spelningen och sedan har det rullat ut bilar hela morgonen. Kl 10:15 när vi ställer oss i bilkö på väg ut är det såklart stop. Sitter ca 20 minuter på vår gångbana och väntar. Så äntligen tar vi oss ut och får köra lite kringelikrokar och in i några små bostadsområden innan vi kommer ut på stora vägen. Säkert någon E.....
Vårt första stopp blir i något samhälle där vi köper lite mellis. Varmt som attan och luften står helt stilla. Lunch tar vi på en pizzeria i Alvesta. Det visar sig att det är fler Sweden Rockare här.
Jag och Peder käkar spaghetti bolognese och Tom är väl inte svår att gissa 🤔 Yes, burgare. Såg inte helt dum ut. Längesedan man hade vatten i glaset till lunch.

Färden går vidare. Hittar en gammal glömd godispåse i min väska. Köpt söndagen 3 juni. Lätt solvarma och alla godisar smakar väl kanske inte så gott. Varm gammal polly, niae
Klockan närmar sig halv 3 och vi inser att trippen till Karlskoga och mina brorsbarn måste avbokas. Utan att åka förbi där är vi hemma efter kl 2 inatt. Trist men vi får ta det en annan helg i sommar. Och kanske ta tåget.

Som sagt vår varmaste dag, 32 grader så det blir glass i Nyköping och såklart ett lite toabesök. Vad vore en resa utan att ha suttit på de toor som dukas fram.

Trist i baksätet men går rätt bra att köra även där. Säger till när Tom måste bromsa, växla och han borde definitivt använda tutan mer. Magen kurrar, konstigt då vi bara suttit i bilen och jäst. Stannar på Max i Uppsala. Burgaren smakar asgott stripsen också. Tar några chilicheese som efterrätt.

Värsta delen av resan kvar. Temperaturen återgår till mer normal, solen intar kvällsläge och är riktigt störande. Tom kör som en kung men jag håller lite koll så han inte sitter och sover. Själv nickar jag lite nu och då. Det efterlängtade kaffestoppet i Sundsvall kan vi ju fetglömma. Klockan är midnatt och alla mackar är stängda. Håller tummen för Ö-Vik och där blir det köp i nattluckan. En snubbe kommer på cykel och med panik i ögonen frågar han om han får köpa några öl. Ja jävlar klockan är ju för fasen halv 2 och söndagen har gått över till måndag. Kanske har varit en hård helg även i Ö-Vik.
Landar hemma 02:40 Peder startar volvon och brassar vidare till Robertsfors. Vi packar ur bilen och städar faktiskt bort allt innan vi borstar tänderna och kl 4 säger vi godnatt. Kl 7 ringer Toms klocka och så var man back in business.

Det har varit en grym vecka på alla sätt. Roliga mysiga nya människor. Varmt, soligt och sand i näsan och svarta fötter. Jätteglad att vi tog oss i kragen och åkte. Jättekul att Peder ville följa oss. Men, känns ändå som att man inte gör den varje sommar. Kan tänka att det blir lite samma sak. Om 10 år skulle jag kunna åka tillbaka. Får se om tältet följer med. Och pojkarna också.

Hoppas att det har varit kul att följa oss på vår Rockvecka. Att ni kanske kan känna lite semester musik mat och dryck. Det här är kanske den svåraste resan att dokumentera. Har så mycket att berätta men som man säger: Det som händer på Sweden Rock stannar i Sölvesborg.
Trist är det väl att det är problem med uppdatering och att ni får lösa allt i efterhand. Nätet har varit för dåligt för att kunna lägga ut dagböckerna och bilder.

Nästa gång vi ses här är vi påväg på kryssning.

Puss o kram 💖⛺️🎸🥂

Annika Bergström