Innehållsrik och lång dag i Paris

onsdag 20 juni 2018 Paris, Île-de-France, Frankrike

Frukost strax efter nio på hotellet. Riktigt bra med ägg som man fick koka själv, toast, baguette, pain au chocolate, färskpressad juice, små yoghurts, salami, goda ostar, Nutella.
Mätta och utvilade gick vi genom marknadsstånden där Noa köpte en liten praktisk väska, till metron som vi tog till Châtelet och promenerade över île de la citë förbi Notre-dame vidare genom 6th arrondissement  där vi fikade. Sen gick vi Rue de Seine tillbaka ner mot Seine. På Rue de Seine car det fullt av konstgallerier och i ett fönster satt ett oerhört naturtrogen docka (se bilderna). Vidare över till Louvren för att titta på glaspyramiden som stod på Noas bucket list. Efter det gick vi över till 6th igen där vi passerade huset där Voltaire påstås ha dött, sen tog metron till Denfert-Rochereau där vi stod i kö till Katakomberna i två timmar med gassande ☀️. Svettigt värre men den långa promenaden nere i de svala (14grader) katakomberna kylde ner oss så att vi orkade leta rätt på ett brasserie för lite sen lunch.
Sen åkte vi metro till Kléber för att kolla in Triumfbågen och därifrån gick vi hela vägen till Eiffeltornet där det inte var så lång kö att vi bestämde oss för att ta hissen istället för trapporna som vi sagt innan. Vi var ända upp till "toppen" men för tyckte Noa att det blev för obehagligt så jag tog ett par snabba bilder och sen åkte vi neråt igen. På vägen ner stannade vi på första etaget där Noa tog mod till sig att kliva ut på glasgolvet!
Nu var vi trötta, varma och ömma i fötterna så raka vägen till metron och den 21 stationerna och 50 minuter långa resan tillbaka till hotellet. 23:30 låg vi i sängen och pudrade ut.
Imorgon blir det frukost strax efter åtta och sen metron 3 stationer till Gare de Lyon där vi tar tåget till Barcelona som går 10:07 och är framme 16:34. Där väntar ännu varmare väder och fler äventyr.