Tjohoo, inatt firar man midsommar i Barcelona

lördag 23 juni 2018 Barcelona, Katalonien, Spanien

När vi tog hissen ner till frukosten idag hade man skrivit på spegeln att det skulle firas San Juan ikväll. Fyrverkerier och firande hela natten! Kul att vi prickat in detta. 😄
Just nu är vi i Les Planes uppe i bergen, eftersom vi tog pendeltåget åt fel håll när vi skulle till Plaça Catalunya för att shoppa lite på varuhuset där.
Efter shoppingen ska vi till hotellet och ladda om för vårt besök i Tibidabo nöjespark uppe i bergen ovanför Barcelona. Där stänger dom kl.21:00 på lördagar men kanske är det öppet längre just ikväll?
Vi åkte till Tibidabo med pendeltåget, modern bergbana och buss. När vi kom fram åt vi lite boccadillos och sen promenerade vi runt och tittade på utsikten. Eftersom åkattraktionerna inte lockade så mycket så köpte vi inget åkband. Vi gick in i kyrkan där det nyss varit vigsel och vi tände ljus för Roland, Jina och Bimbo. Sen köpte vi churros och varm tjock choklad att doppa i. När vi skulle hemåt igen så tog vi den gamla bergbanan till Plaça Catalunya där vi tog pendeltåget till Provença med uppgång i samma kvarter som hotellet.
Nu ligger vi på rummet och har en sen siesta (21-23) för att sen ta oss ner till stranden och fira San Juan och se på fyrverkerier vid midnatt.
San Juan blev en besvikelse. Det var knappt några fyrverkerier utan istället smälldes det smällare överallt där vi gick på väg ner mot stranden. När vi äntligen lyckats ta oss igenom minfältet och nått stranden, såg vi inte en enda eld. Vi hade läst om att man skulle hoppa över eldar. Istället var stranden full av människor, hög musik, svavel och mariujana-ångor. Det låter nog värre än det var men vi vände tillbaka ganska snart. Vi tog sikte på en busshållplats där det skulle gå en buss hela vägen till vårt hotell. Det smällde fortfarande mycket och det var väldigt mycket folk på väg in mot stan igen. Vid busshållplatsen stod massor av människor och väntade och vi insåg ganska snart att vi inte skulle komma med nån buss. Istället gick vi hela vägen hem och var framme 02:15! Tur att hotellet serverar frukost till 12 så vi kunde sova till 11 😃